sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הדתיים בכללם נמצאת למשל בהגותם של ר׳ יהודה הלוי ור׳ יוסף אלבו . ביטוי אחר לאופי התהליכי של התפילה , המציג שלבים של תיקון , נמצא בספר הזוהר . מקובלים רבים ראו את התפילה כגורם המקשר שמים וארץ , אנושות ואלוהות . תפיסות אלה ואחרות מעוררות עניין דווקא מפני שריבוי המצוות איננו מטשטש את מקומה המרכזי של התפילה . תופעה זו מרשימה יותר לאור העובדה , שרוב פוסקי ההלכה קבעו שתפילה איננה מן התורה . גישות כאלה יצרו מצע טקסטואלי וטקסי נוח לניתוח פנומנולוגי . המחקר הפנומנולוגי של התפילה העניין האקדמי בתפילה התעורר במפנה המאה התשע עשרה . חוקרים החלו להשתמש בגישות של היסטוריה ביקורתית , פסיכולוגיה ומדע השוואתי . חוקרים אלה ראו בתפילה ביטוי מרכזי של הדת . רבים מאלה שחיברו מחקרים מיוחדים על התפילה היו גרמנים , כדוגמת אדוארד פון דר גולץ ) , ) Goltz , 1870 - 1939 אוטו דיבליוס ) Dibelius , 1880 - 1967 ( ופאול דרוז ) . ) Drews , 1858 - 1912 מרסל מוס ) Mauss , 1872 - 1950 ( מצרפת ופרידריך היילר ) - Heiler , 1892 1967 ( מגרמניה טענו שהתפילה היא מרכיב אוניברסלי של הדת , וככזו היא בגדר דבקות של אדם באלוהיו . בספרות הפנומנולוגית הדתית נתפסה התפילה בראש ובראשונה כ׳אקט דתי׳ או ׳אקט רוחני׳ , שהוא בעל משמעות מלאה בסביבה דתית בלבד . הרי״ד השתמש לא מעט בביטוי זה , שנתנסח תדיר ובהנמקה נרחבת בהגותו הפנומנולוגית הדתית של מקס שלר ) 4 . ) 192 - 1 לדידו הבנת התפילה , ככל אקט דתי , לא תהיה מלאה בלא ׳מיקומה בתוך המשגה עמוקה וכוללת של זרם חיינו הארעיים ביחס לאישיות היציבה של עצמיותנו ראה להלן פרק אחד עשר ; ד׳ ארליך , ׳הדואליות כמאפיין סגנוני של הדיון בתפילה בספר העקרים לר׳ יוסף אלבו׳ , כנישתא 3 ) תשס״ז ( , עמ׳ כא - לט . ראה ג׳ שלום , פרקי יסוד בהבנת הקבלה וסמליה , תרגם י׳ בן שלמה , ירושלים תשמ״א , עמ׳ . 121 - 120 ראה . w . S . F . Pickering , ‘ Introduction to Marcel Mauss ’ , On Prayer , trans by S . Leslie , New York & Oxford 2003 , p . 9 לעתים משתמשים במונח ׳מעשה דתי׳ ולעתים ב׳פעולה דתית׳ כדי לבטא סוג כזה של אקט ) sen Akt ö . ) religi

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help