sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

תודעת התפילה הדיון הפנומנולוגי בתפילה בספרות המחקרית בתולדות הדתות בכלל ובעולם היהודי בפרט התנהל בשני מישורים לפחות : ) א ( התפילה כשלעצמה . מעלותיה , סגולותיה והשלכותיה של התפילה נידונו בהיבטים שונים . במקרים רבים נקבע אופייה של התפילה על פי פעולתה ותכליתה . מטרותיה של התפילה הוגדרו כדלהלן : . 1 השפעה על מרקם ההנהגה האלוהית והקוסמית ) השגחה ( . . 2 השפעה על דרגתו המוסרית והדתית של המתפלל ) חינוך ( . . 3 השפעה על המרקם החברתי ) קהילה . תפילת הציבור ( . ) ב ( התפילה בהקשר של המתפלל . התפילה שוב איננה נתפסת כפעולה דתית אטומית , אלא היא משקפת את תודעתו של המתפלל ואת זיקתו הכללית לאל ולעולם . במישור זה התפילה איננה נשקלת על פי תכליתה , אלא על פי תרומתה לעיצוב מעמד המתפלל ולביטוייו של מצב זה . המישור השני של הדיון בתפילה מתבטא בהיבטים אלה : . 1 התפילה נתפסת כראי וכסימפטום של אורחות החיים והתודעה הדתית של המתפלל . . 2 התפילה נתפסת כעמידה לפני האל וכביטוי של מערכת היחסים עם הממד הטרנסצנדנטי של החיים ושל ההוויה . . 3 התפילה נתפסת כביטוי של קהילה ) תפילת הציבור ( . המישור הראשון — תפילה כשלעצמה — הולם את תפיסת התפילה מהר״ל מפראג טען , כי התפילה היא מרכיב בהגדרת האדם כאדם שלם . לדידו האדם נברא חסר , והוא משלים עצמו באמצעות התפילה . מהר״ל השתמש במינוח האריסטוטלי , שלפיו האדם הוא ׳מדבר׳ . אולם בעוד אריסטו התכוון לדיבור ׳פנימי׳ , כלומר למחשבה המשתמשת בשפה , מהר״ל התייחס לדיבור הנשמע . התפילה משלימה את הדיבור , ולפיכך האדם הוא ׳יש מדבר׳ שלם ) נתיבות עולם , נתיב העבודה , ב , ירושלים תשל״ב , דף פא ע״א ( . על הדיבור ראה עוד , K . E . Grozinger , ) . ‘ Sprache und Identitat : Das Hebraische und die Jude ’ , in idem ) ed Sprache und Identitat im Judentum , wiesbaden 1998 , pp . 75 - 90 שכטר ציין , כי התפילה מעידה על הקרבה שבין אדם לאלוהיו . הוא התפלמס בחריפות עם העמדה המייחסת לספרות הרבנית תפיסה טרנסצנדנטית ביחס לקשר שבין אל ואדם . ראה S . Schechter , Aspects of Rabbinic Theology , New York 1961 [ 1901 ] , pp . 22 - 23 ראה למשל P . LeFevre , Understandings of Prayer , Philadelphia 1981

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help