sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מפעיל שיפוט כלפי התופעה הדתית , אלא חותר לפענח ולהבין את מהותה . הפנומנולוג עוסק בתיאור , ועל כן הוא מתעניין במבנה התודעה , לאמור באופן שבו נתפסים אובייקטים בתודעה . לפי הוסרל התודעה היא אינטנציונלית , כלומר היא מתייחסת לאובייקטים . מבחינת הפנומנולוגים של הדת האדם הדתי הוא בעל תודעה מובחנת , הכוללת שורה של מהלכים תודעתיים פעילים ) אקטים ( , המתייחסים לאובייקטים כמו האל . פנומנולוגים אלה בוחנים את הופעותיה השונות של הדת , והמנוגדות זו לזו לעתים , כדי לחלץ מהן את הרכיבים המהותיים של התודעה הדתית , ובמקרה זה תודעת התפילה . הוגים וחוקרים דנו באופייה ובגדריה של הפנומנולוגיה של הדת . אריק שרפ ניסח את המשימה המוטלת על הפנומנולוג של הדת בחמישה שלבים : ) א ( לקבוע שמות לקבוצות של תופעות , כגון קרבן , מיתוס או תפילה . ) ב ( לעקוב אחר החוויות שהאדם הדתי מתנסה בהן , ולחוות אותן באופן שיטתי . בכך יש סטייה מסוימת מ׳אובייקטיביות טהורה׳ . ) ג ( להשתמש בעקרון האיפוק ) ê , ) epoch כלומר לסגת ממעורבות כלשהי בתופעה , ולהתנהג כצופה מן הצד . ) ד ( להתבונן בתופעה ולהבהיר אותה . ) ה ( לעמוד לנוכח המציאות הכאוטית , להעיד עליה ולתאר אותה על פי המהלכים שהוצגו בסעיפים הקודמים . שרפ קבע את דרכו של הפנומנולוג על פי עיון בחיבוריהם של גררדוס ון דר לייו ) , ) Leeuw , 1890 - 1950 יאן הרמלינק ) Hermelink , 1924 - 1961 ( ואחרים . ג׳וזף ד׳ בטיס ציין , כי הפנומנולוגיה של הדת שונה מהפילוסופיה של הדת בין השאר בכך שהיא איננה עוסקת אך ורק ברעיונות ובשיטות אלא גם במגוון הצורות של הביטוי הדתי , כמו ריטואל , סמליות וכדומה . כלומר לדידו הפנומנולוגיה נדרשת גם למשמעותם התודעתית של המעשים ה׳אובייקטיביים׳ , ולא רק לחוויה הסובייקטיבית . הבחנה זו הייתה ליסוד מכונן בהגותו של הרי״ד . מתוך רקע כזה ניגשו הפנומנולוגים לתפילה . . E . J . Sharpe , Comparative Religion , London 1975 , p . 234 ראה למשל . J waardenburg , Reflections on the Study of Religion , the Hague 1978 , J . D . Bettis ) ed . ( , Phenomenology of Religion , New York & London 1969 . p . 3 וראה שרפ ) בהערה הקודמת ( , עמ׳ . 249 - 24

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help