sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

פלא שהתפילה שבתה את לבה של ההגות היהודית בעת החדשה ובדורות האחרונים . היא נתפסה כאקט סובייקטיבי מובהק , המייצג את הניסיון הדתי של המתפלל . במקביל הדגישו הוגים כמו הרמן כהן ופרנץ רוזנצווייג את התפילה כביטוי של היחיד , ואף עקבו אחר המשמעות של התנועה מתפילה אישית לתפילה קהילתית , לאמור תפילת הציבור . עניין מיוחד גילו בעובדה , שלתפילה יש עמדת ביניים : מצד אחד היא תוצאה של הלכי נפש אינטימיים , ומצד שני היא מגלמת את הציווי הסמכותי . התפילה מתנודדת בין אוטונומיה לסמכותיות . כרך זה מוקדש לניתוח יצירתו של הרב יוסף דוב הלוי סולובייצ׳יק ) להלן הרי״ד ( על התפילה . לסוגיה זו הקדיש הרי״ד דיונים נרחבים , והיא העסיקה את דעתו בכתבים רבים שהותיר . בכוונתי לנתח בחיבורי את מעמדה של התפילה בכתביו ואת שורת התובנות שהנחיל בסוגיה זו . חקר התודעה הדתית הרי״ד לא פעל בחלל הריק . התפילה היא סממן חשוב של הדתיות היהודית בארצות הברית הן מזווית הראייה החווייתית הקיומית הן מהזווית הקהילתית , ועוד נדון בכך בחיבור זה . מרכזיותה של התפילה בחיי היהדות האמריקאית הונצחה גם בהגות . הרי״ד חש מחויבות עמוקה לא רק למקורות היהודיים המכוננים אלא גם למקורות הפילוסופיים התרבותיים הכלליים . מחויבות זו איננה נוגעת רק להשקפת עולמו הפילוסופית ה׳צרה׳ של הרי״ד , אלא יש לה היבט סוציולוגי המתבטא באורח חייו ובדרכה של האורתודוקסייה המודרנית . מבחינת המקורות והמתודות המחקריים של הגות הרי״ד תופס מקום חשוב הזרם הפילוסופי והתאולוגי שעסק בפנומנולוגיה של הדת , כפי שנראה להלן בפרקי הספר . הן מסגרת הדיון על התפילה בכתבי הרי״ד הן מונחיו של הדיון מושתתים על הספרות הפנומנולוגית הדתית . ואכן בכוונתי לטעון , כי המשימה המרכזית של הגות התפילה של הרי״ד היא להציע תיאור פנומנולוגי מקיף של תודעת התפילה . על כן כדאי לחדד את הגדרים והגבולות של תודעת התפילה . באופן כללי אימצו הפנומנולוגים של הדת את עקרונות הגותו של הוסרל ) , ) 193 - 1 59 אך מתוך ראיית הדת כנתון . הפנומנולוג של הדת איננו ראה להלן פרק שנים עשר . ראה למשל ש׳ רצבי , בין גורל לייעוד : השיח התיאולוגי היהודי בארצות הברית , תל אביב ובאר שבע תשס״ג , עמ׳ . 242 - 241

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help