sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

עבודת הרבנות במרוקו לא היתה אחידה . בערים הגדולות התרכזו הרבנים בהוראת התורה לציבור הרחב ולתלמידי החכמים , בניהול חיי הקהילה ובעשיית דין . באזורי הכפר נהגו הרבנים לצאת למסעות ארוכים שבמהלכם ביקרו את היהודים בכפרי הסביבה . אנשי הכפר חגגו את בואו של הרב בסעודות מצווה ארוכות , בשירת פיוטים ובדברי תורה – ימים של התרוממות רוח והתעוררות דתית . בביקוריו נהג הרב לפסוק בשאלות הלכתיות קשות ולדון בין אדם לחברו . לאחר כמה ימים המשיך לכפר אחר , ולעתים קרובות התלוו אליו נערים צעירים , תלמידים שהפכו לפרחי רבנות . מודל זה השפיע על התהוותו של מוסד ה " צדיק " . עוד בחייו נהגו בו כבוד רב וביקשו את ברכותיו וקמעותיו , ולאחר מותו עלו לקברו בזמנים מיוחדים ובעיקר לקראת חגים וביום פטירתו . מנהג זה קרוי בערבית ' זיארה ' היינו ביקור . העלייה לקבר נמשכה לעתים שבעה ימים , וכללה היטהרות , תפילה ובקשות , ריקוד , סעודה והדלקת נרות . דפוס זה אפיין , למשל , את משפחת אבוחצירא שפעלה במחוז תפילאלת , והמשיכה בכך גם בארץ . עולם לימוד התורה במרוקו היה רחב ומגוון , ונחלק לשתי אסכולות עיקריות : אסכולה רציונליסטית , המזוהה בעיקר עם הרב רפאל בירדוגו ; ואסכולה קבלית , שהרבנים הבולטים בה היו רבי חיים בן עטר והרב יעקב אבוחצירא . מרוקו היתה בית יוצר לספרות שו " ת ( שאלות ותשובות בהלכה ) מקיפה ופורייה ביותר . במהלך הדורות נכתבו בה מאות ספרים הממחישים את השליטה הרחבה של חכמיה בש " ס ובפוסקים , ומחדדים את תפקיד ההלכה כמגשרת על הפערים שבין התורה לחיים . מפאת הצורך להתמודד עם בעיות השעה , תיקנו רבני מרוקו תקנות רבות , בייחוד במקרים שהפתרון ההלכתי לא ענה על מידת הצדק וצורכי הדור ( כגון תקנה בדבר ירושת בנות ) . התקנות שתוקנו בקהילת העיר פאס התקבלו ברוב ערי מרוקו , ובמאתיים השנים האחרונות התקבלו גם תקנותיה של מכנאס . במאה העשרים חודש מוסד זה , כאשר רבי שאול אבן דנאן , רבה הראשי של מרוקו , נהג לכנס פעם בשנה את מועצת רבני מרוקו כדי לדון בבעיות השעה . הדיונים ארכו כמה ימים ובהם התקיים משא ומתן שבסופם נערכה הצבעה גלויה . תקנות אלו עוררו עניין רב אצל הרב הראשי לישראל , הרב יצחק הרצוג , והוא אף פעל ליישום של מודל דומה במסגרת

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help