sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

חכמים " אותנטיים " , כאלה שצמחו בתוך עולמה הרוחני של היהדות , ינקו את שפתה ומושגיה עם חלב אמם ועסקו כל ימיהם בלימוד תורה , מנסים לחבר את כל חלקי הפאזל ואת כל הרמזים וההקשרים לכלל מערכת קוהרנטית . לעתים ציטטתי בתוך הטקסט - או בהערות שוליים - מדבריהם של רבנים שונים , לא מפני שבדבריהם יש נימוק או הוכחה , אלא משום שהעובדה שהם תיארו כך את הדברים מעידה שזוהי הבנה טבעית למי שהיהדות היא שפתו . גם לי עצמי היהדות היא שפת האם , במובן שרק הולך ומתבהר לי כעמוק יותר ויותר . כמו רבים אחרים בישראל , גם אני צאצא של משפחות רבניות , שושלות של תלמידי חכמים שהיהדות , שליחותה וחוכמתה עיצבו את עולמם ואת חייהם . לשמחתי , המנגינה הזו לא פסקה ולא " דילגה " דורות , ובזכותה אני חש כבן בית , בטוח בטביעת העין המאפשרת לומר משהו על היהדות ובשמה . • אך עם כל מרכזיותה של תפישת עולם יהודית זו למפעל הציוני , היא עוברת תהליך קשה ומתמיד של כרסום בשנים האחרונות - כפי שקורה לא פעם לרעיונות שעומדים בתשתית הקיום והזהות . עיקרו של התהליך בחברה החילונית , שעברה תהליך דמוגרפי טבעי של הצמחת דורות חדשים , מנותקים מהרצף היהודי . בפנ י הקורא החילוני אני מבקש אפוא לפרוש את היהדות באופן השונה מזה שהוא סבור שהוא מכיר , ולהראות עד כמה יסודות חיוניים של זהותו הישראלית החילונית מעוגנים בתפישות יסוד יהודיות . יסודות אלה , מסתבר , עשויים להתעצם דווקא מחיבור מחודש למחויבות יהודית של ממש . הכרסום קיים גם בחברה הדתית - לאומית ( " ציונות דתית ") , המשתיתה

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help