sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אין זה פשוט לדבר בשם " היהדות " . בהיותה תרבות בת אלפי שנים , עשירה ומגוונת , קשה מאוד לומר משהו בשם " היהדות " . כמעט כנגד כל אמירה ניתן להביא אמירה שכנגד , וכל טענה בשם היהדות גוררת אחריה מחאת מלומדים . אני מבקש לצעוד בדרך ממוצעת הנראית לי מתבקשת ונכונה . אכן , היהדות אינה קול אחד ויחיד ואינה מנותקת מהקשרים סביבתיים והיסטוריים , מהטיות אישיות ואפילו מסילופים גמורים העלולים להיכנס לתוך השיח הקנוני ; אך עדיין יש ביהדות דרך מלך מרכזית , מסלול המבטא ככל הנראה את הקירוב הטוב ביותר למה שניתן לכנות , באופן מופשט , ה " מהות " של היהדות ; אותו גרעין תודעתי או רוחני חמקמק שאינספור הגילויים הספרותיים , ההיסטוריים והאנושיים של היהדות - מהטקסטים המכוננים ועד למנהגים העממיים ואפילו לאינטואיציות של היהודים - מביאים לידי ביטוי . ספר זה מבקש לשרטט תפישת עולם המהווה , בעיני , אבן יסוד ביהדות . כמובן , מדובר בנקודת מבט חלקית , ואינני מתיימר להציג את הרעיונות הללו כיהדות בה " א הידיעה . עם זאת , אני מבקש לטעון שזוהי עמדה יהודית קלאסית ומרכזית , שלא ניתן להתעלם ממנה או להחשיבה כצדדית . זו עמדה שאלמלא היתה כמעט מובנת מאליה ליהודים רבים וחשובים , לא הייתי יושב היום בירושלים , בספרייה עברית לאומית של מדינה יהודית ריבונית . רעיונות אלה הם במידה רבה רעיונות יסוד של זרמים מרכזיים בציונות , הן החילונית והן הדתית , שאפשרו לייסד את מדינת ישראל כמפעל חלוצי , מהפכני וחדשני , אך בה בשעה כמימוש תקווה בת שנות אלפיים , כהמשך של סאגת " עם עולם " , סאגה היסטורית עתיקה ובעלת משמעות אוניברסלית , וכעוגן של ממש לזהות היהודית של ימינו . את ההוכחה לכך שזהו אכן קול עיקרי ומרכזי ביהדות שאבתי מכך שפגשתי את הקול הזה פעם אחר פעם בדבריהם של תלמידי

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help