sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

חזון ישעיהו על השלום וההרמוניה שישררו באחרית הימים . כפי שראיתי את הדברים , הכרה מעמיקה של סין יכלה לקדם את החזון הזה . ב ‑ , 1964 בהיותי בבלגרד , בירת יוגוסלביה לשעבר , ניסיתי כבחור צעיר לבקר בשגרירות הסינית ולקבל באופן בלתי אמצעי חומר פרסומי על המתרחש שם . כמו כן גמרתי אומר ללמוד סינית . הביקור היה ביקור נפל . לא התירו לי להיכנס לבניין או לשוחח עם איש . בימים ההם , תום " הקפיצה הגדולה קדימה " וטרם מהפכת התרבות , היו הסינים סגורים ומסוגרים , ובוודאי לא היו מאירי פנים כפי שחשבתי בתמימות בימי בחרותי . המשכתי את לימודי האקדמיים באוניברסיטה העברית בגבעת רם והתחלתי ללמוד סינית בקבוצה קטנה של שניים - שלושה סטודנטים . באותם הימים ראיתי בעיני רוחי את התקרבותן של סין וישראל , שכן היו בהחלט מאפיינים דומים באתוס שלהן , כגון יחסן למסורת ולתא המשפחתי . סין וישראל היו אפוא בעבורי יותר מעוד צמד מדינות שאפשר לכתוב עליו תזות אקדמיות מנוכרות ממציאות היחסים הבינלאומיים . שתי המדינות נשאו מסרים חשובים שהאמנתי שיש לקדמם . ואכן , לימים , בעקבות מחקר והוראה של יחסי סין וישראל נוכחתי עד כמה עמוק הדמיון ההיסטורי והתרבותי ביניהן . עם פרוץ מלחמת ששת הימים מצאתי את עצמי בדילמה חדשה . מצד אחד , רבים וטובים נגרפו למרחב הפטריוטי בעקבות השיבה לנתחי ארץ היסטוריים שעליהם למדנו ושאליהם , באורח אטביסטי , לכאורה במצוות אבות קדומים , ערגנו . נלחמתי בירושלים , והצלילים שבאו עם שחרור הכותל המערבי , שהייתי בין הראשונים שפקדוהו , שחרור קבר רחל ומקומות אחרים - בהחלט שבו את דמיוני וכבשו אותי . עם זאת , מהר מאוד הסתבר לי שלטווח הארוך ההשתלטות על " השטחים החדשים " , כפי שהם כונו אז , תגרור את המפעל הציוני לצרות צרורות . איך השתלבו מחשבותי אלה על סין החדשה , שבה פרצה מהפכת התרבות הגדולה שנה קודם לכן , ב ‑ ? 1966 האם היו לקחים שהיה אפשר לאמץ מניסיונה של סין ? לעומת התהיות והדילמות שהתלבטתי בהן , סטודנט מבוגר ממני , חבר קיבוץ שהיה בכיתתי בקורס לשפה הסינית , היה נחרץ וחסך מעצמו לבטים . כרדיקל הוא העריץ את מאו דזה ‑ דונג וסבר שמהפכת התרבות בסין תביא תשועה לעולם כולו . בשיחותי עמו תמיד אמר דברים ברורים . כמוני , גויס אף הוא למלחמה . כשפגשתי אותו לאחר המלחמה , הוא סיפר לי שהשתתף בכיבוש עזה , ואולם , אמר , " לא יכולתי לכוון את הרובה כנגד מי שכונו האויבים ,

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help