sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

מבנים מולדים או השפעות חברתיות , כלומר סוגי שיח שרירותיים והבניות שרירותיות ? אם אין דרך להוכיח שום דבר אז מדוע שנקבל משהו כאמיתי ? הספקנות היא מסקנה מתבקשת מאליה לאור כמה וכמה מתוצריו של העידן המודרני . גם שתי מלחמות העולם שנערכו במאה העשרים ופגעי הקומוניזם , שרצח מיליוני אנשים בשם האידיאולוגיה , הראו לנו לאן יכולים להגיע כאלה שבטוחים בדרכם , שלא מבינים את האחר , וכל זה הביא לנטישת המוכנות להאמין בערכים גדולים ומחייבים בכלל . אך על אף כל האמור לעיל , הספקנות כדרך חיים וכפילוסופיה אינה נותנת לנו מוצא נוח . מי יכול לחיות כשהוא מטיל ספק בכל ערך ובכל תובנה שנראים לו נכונים ?! לדיסוננס הזה יש שני תוצרים נפוצים : מחד גיסא הספקנות הפרגמטית ( שניתן לכנות אותה " יציב ולא אמת " ) ומאידך גיסא הפונדמנטליזם ( שניתן לכנות אותו " אמת ויציב " ) . מטרתו של הספר היא להציע אפשרות שלישית , שיש לנו נטייה להתעלם ממנה , שניתן לכנות אותה " אמת ולא יציב " . הקבוצה הראשונה מוצאת לדילמה הזאת פתרון פרגמטי , שלפיו מאומצת דרך של ספקנות מודחקת , כלומר חיים בכפל מישורים . חייו של האדם ממשיכים להתנהל כפי שהוא רגיל וכפי שנראה לו סביר , בדיוק כמו שעשו אנשים מאז ומעולם , תוך התעלמות מהבעייתיות , מהקשיים ומהיעדר הבסיס הפילוסופי , שהוא מודע להם היטב . הוא ממשיך להתנהל באופן מודרניסטי , כלומר כמי שיש לו אמונות והשקפות , אבל בו בזמן מודע לכך שכל אלו הן הבניות ואין לקחת אותן ברצינות רבה מדי . אין פלא שכל אחד מאיתנו כיום מכיר , באופן מודע או לא מודע , בכך שהאחר גם הוא לגיטימי , שהרי אין אמת אחת אמיתית ולשום עמדה או קנה מידה אין בסיס פילוסופי של ממש . המודעות הזאת לא בהכרח משנה את דרך חייו של האדם ואת הערכים שבשמם הוא פועל , אבל זה כן מרוקן אותם מהוודאות שהתלוותה אליהם והופך אותם לנרטיב סובייקטיבי שיש להשלים עמו ולקבל אותו . לכן כיניתי את העמדה הזאת " יציב ולא אמת " - היא נותנת לנו יציבות בחיים , גם ללא מושג האמת במובנו הקלסי . למעשה , הפשרה הפרגמטית הזאת הפכה בעצמה כמעט לערך עליון , ובעצם יחיד , בעולמנו . הסבלנות והסובלנות הן האמצעים למנוע אלימות והשתלטות . הם אמורים ליצור התחשבות של אנשים וקבוצות אלו באלו . אנשים רבים יאמרו משהו מעין זה : מה שאני עושה לא נעשה מפני שאני צודק , או כי זה נכון , שהרי אין דבר כזה צודק ונכון . אני עושה כך מפני שזה מה שאני ומי שאני וזהו . אני לא חייב לאף אחד דין וחשבון על ערכי ועל אמונותי ,

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help