sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

את רמת האלימות הפוליטית והדתית שלהן . וגם ללא הזוועות הללו , בשנים האחרונות הולכת וגוברת הנהייה של כל שכבות הציבור אחר ה " מקובלים" ושאר יודעי ח " ן למיניהם . הבאים אליהם על מנת לקבל עצה ב " רוח הקודש" משתייכים לכל גווני האוכלוסייה , ובשנים האחרונות מתברר שגם לזרועות השלטון . העובדה שבמקרים רבים מדובר במושחתים שנחקרים במשטרה ואף מורשעים , או במקרים אחרים ( טובים יותר ) בשרלטנים גרידא , לא ממש משפיעה על הפופולריות הגואה שלהם . כל אלו הן תופעות מתונות יותר של התעוררות פונדמנטליסטית . הן משקפות תפיסות הזויות שמלוות באמונה נחרצת בצדקת הדרך , ובעיקר בהיעדר ביקורתיות . פונדמנטליזם מעצם מהותו אינו רואה עצמו כפוף לחשיבה ביקורתית . הפונדמנטליזם אצלנו נראה לפעמים כתנועות שוליים , וזה נכון במידה רבה . אבל נלווה אליו קסם מסוים של אותנטיות , שפועל גם על אנשים המצויים מחוץ למעגל הזה ( ראו להלן ) וגם על אנשים שמעצם טיבם הם ביקורתיים יותר אבל מאמינים באותם ערכים ( כמו דתיים מתונים ) ולכן חשים רגשי נחיתות מול הדבקות של הפונדמנטליסטים ומוכנותם לשלם מחירים . לקבוצות הדתיות המתונות יותר , יהודיות כמו אסלאמיות , קשה למדי לצאת נגד אלו שמבטאים ומבצעים ביתר דבקות ומסירות את האידיאולוגיה שהן עצמן מאמינות בה כביכול . המאמין המתון אומר לעצמו שהפונדמנטליסטים הם אלו שמאמינים באמת ומוכנים ללכת איתה עד הסוף , ולכן הם ראויים להערכה . הם טובים וישרים יותר מפשרנים כמוני . מדוע לא מצליחה בדרך כלל החברה המודרנית הליברלית להתמודד עם התופעות הללו ? למה לפעמים היא אפילו הולכת שבי אחריהן ? מעבר לסתם חולשה , תחושתי היא שיש כאן כשל פילוסופי , ובספר הזה מטרתי בעצם לעסוק בעיקר בו . לא סוד הוא שהמודרניזם , שבתחילתו היה מלא בתחושות אופטימיות של הבאת גאולה רציונלית , תיקון וקדמה לעולם , השאיר אחריו תחושה חזקה של ואקום ערכי . הרציונליות המדעית אמנם הביאה אותנו לירח , מצאנו בעזרתה את סודותיו המדעיים של היקום החומרי ( תורת היחסות והקוונטים ) ואת יסודות הגנטיקה והמוח , הרפואה והטכנולוגיה התקדמו מאוד , שיטות המשטר הדמוקרטיות פותחו והשתכללו - אבל אותה רציונליות מבטיחה הכזיבה בפתרון הבעיות האנושיות הבסיסיות ביותר . ערכי מוסר , דת ואמונה , ואפילו אמנות ואסתטיקה , נותרו עניין סובייקטיבי , ולדעת רבים כיום כל אלו הם סתם הרגלים חסרי משמעות שטבועים בנו ( בעזרתה האדיבה של האבולוציה ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help