sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:74

פרק ב פסוק ו אפפוני מים עד נפש תּהום יסבבני סוף חבוש לראשי : פסוק זה פותח את הבית השני שבמזמור ( פסוקים ו - ח ) . ראשית הבית מתארת נתק מוחלט בין המשורר לבין אלוהיו , שאינו נזכר כלל בכתוב . הטובע חש שמים אפפוהו , סבבוהו ( ראו שמואל - ב כב , ה : " כי אפפוני משברי מות נחלי בליעל יבעתוני " והשוו לעיל פסוק ד ) . המים הגיעו " עד נפש " , היינו עד לצוואר , עד לגרון ( כעולה מן הפסוק הדומה לשלנו : " הושיעני אלוהים כי באו מים עד נפש " [ תהילים סט , ב ] והשוו תהילים קה , יח : " ברזל באה נפשו " , כלומר שהכבלים ניתנו על צווארו ) . עומק היאוש שבו שרוי המתפלל מתבטא גם באזכור חוזר של הים , שנזכר כבר בפסוק ד . הים מכונה בפסוקנו בשם " תהום " הסובב את הטובע , וכן פירוש " תהום " בפסוקים אחרים , כגון האמור על זרוע האלוהים : " הלוא את היא המחרבת ים מי תהום רבה " ( ישעיה נא , י ) או האמור על החכמה הנסתרת : " תהום אמר לא בי היא וים אמר אין עמדי " ( איוב כח , יד ) . סיום הפסוק , " סוף חבוש לראשי " , מעיד על החמרה במצבו של המתפלל . המים עברו מכבר את צווארו , גרונו , ועתה הסו ּ ף הגדל במצולה , בקרקע הים , הוא ככובע לראש המתפלל . אם יש את נפשכם לדעת מה היא נפש למילה נפש , מלבד המשמעות של גרון או צוואר , נודעות משמעויות רבות בשפה העברית , וכך הוא כבר במקרא . אחת מהן היא תאבון : " כי תשב ללחום [ = לאכול לחם ] את מושל בין תבין את אשר לפניך . ושמת שכין בלועך אם בעל נפש אתה [ = תאבון ] . אל תתאיו למטעמותיו והוא לחם כזבים " ( משלי כג , א - ג ) . " נפש " היא גם כינוי לאדם בכלל , כגון בסיכום מניין יורדי מצרים , " כל נפש שישים ושש " ( בראשית מו , כו ) , או כאמור בדברי יצחק לעשו , " בעבור תברכך נפשי " ( בראשית כז , ד ) כלומר - כדי שאברך אותך אני ( וראו להלן ד , פסוקים ג ו - ח ) . " נפש " יכול גם להיות כינוי לרוח החיים שבאדם ( " ותשוב נפש הילד על קרבו ויחי " [ מלכים - א יז , כב ] או " כי הדם הוא הנפש " [ דברים יב , כג ]) או למשכן הרגשות שבו ( " ואהבת את ה ' אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך " [ דברים ו , ה ]) . בלשון חכמים " נפש " הוא גם כינוי לציון על קברו של אדם ( משנה שקלים ב , ה ) . השפה העברית יצרה צירופים רבים עם מילת " נפש" ונביא את חלקם . " ידיד נפש " , היינו חבר יקר , הן מילות הפתיחה של פיוט ידוע , מעשה ידי ר ' אלעזר אזכרי ; " ציפור הנפש " הוא הדבר היקר ביותר לאדם ; " מסירות נפש " היא נכונות להקרבה עצמית למען מטרה נעלה ; " הישארות הנפש " היא האמונה בחיי עולם הבא ; " דיני נפשות " הם עניינים שחיים ומוות תלויים בהם , ומי שמבקש למצוא אוהדים לתורתו הריהו בבחינת " עושה נפשות " . ומן הצד האחר , מצאנו גם ביטויים שליליים , כגון הקביעה כי אדם שמאס בדבר כלשהוא " נקעה נפשו " ממנו ; כי אכזבה וצער גורמים ל " עגמת נפש " או ל " מפח נפש " ; כי המאבד עצמו לדעת הריהו " טורף נפשו

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help