sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

יש להשוות לדבריו שם : " לא אוכל לבדי שאת אתכם" ( פסוק ט ) . והשוו " מי כמוך באלים ה '" ( שמות טו , יא ) אל " אין כמוך באלוהים אדני '" ( תהילים פו , ח ) , ואת דברי שבטי ישראל המורדים ברחבעם , " מה לנו חלק בדוד ולא נחלה בבן ישי " ( מלכים - א יב , טז ) אל דברי שבע בן בכרי , המורד בדוד , " אין לנו חלק בדוד ולא נחלה לנו בבן ישי" ( שמואל - ב כ , א ) . היכל המילה היכל יסודה במילה אגל ( e - gal ) מן השומרית , שהיא שפה לא שמית . מכאן התגלגלה המילה לשפה האכדית , שהיא שפה שמית , וממנה לעברית . בלשון המקרא משמשת המילה לתיאור בתים מפוארים , כגון ארמונו של מלך ( כגון " היכל אחאב " [ מלכים - א כא , א ]) או מקדש ( כגון : " ושמואל שוכב בהיכל ה ' אשר שם ארון אלוהים " [ שמואל - א ג , ג ]) . המילה משמשת גם לתיאור משכנו של האלוהים במרומים , כגון בחזון ההקדשה של ישעיהו , המתאר את האלוהים כשהוא " יושב על כסא רם ונישא ושוליו מלאים את ההיכל " ( ו , א ) . ספרות מיסטית עניפה שנתחברה בימי המשנה והתלמוד , המתארת את מסעו של המיסטיקן בעולמות העליונים לקראת איחוד עם האל , נתכנתה בשם " ספרות ההיכלות " , ושימוש מקודש אחר בתיבה זו הוא הכינוי שניתן לארון הקודש שבו נשמרים ספרי התורה בבתי הכנסת של עדות המזרח . בשם " היכל " נתכנה גם משכנה בעבר של הרבנות הראשית ( " היכל שלמה " שבירושלים ) ואף המקום ב " יד ושם " שבו נאספים " דפי עד " המנציחים את שמותיהם של קרבנות השואה . ואל נא נשכח את " היכל הספר " שבמוזיאון ישראל , שבו נשמרים כתבים מקודשים , מגילות מדבר יהודה וכתבי יד עתיקים אחרים . בעברית החדשה עברה המילה גם תהליכי חילון בולטים משנעשתה ציון למיבנים מפוארים בכלל , כגון מגרשי כדורסל ( " היכל נוקיה " ) , אולמי חתונות , מרכזי תרבות ( " היכל התרבות " ) וכיוצא באלה . מסעות יונה במעי הדג מדרש פרקי דרבי אליעזר ( פרק ט ) מרחיב רבות בתיאור מלא דמיון של מסעותיו של יונה במעי הדג , כאשר פסוקי המזמור משמשים יתד לתלות עליה את שמות האתרים השונים שביקר בהם יונה בשבתו בתוך הדג : " ר ' טרפון אומר : ממונה היה הדג מששת ימי בראשית לבלוע את יונה ... ונכנס לתוך פיו כאדם שנכנס בבית הכנסת גדולה ועמד , והיו שתי עיניו של דג כחלונות אמפומיות [ = זכוכית ] מאירות ליונה . ר ' מאיר אומר : מרגלית אחת היתה תלויה במעיו של דג והיתה מאירה ליונה כשמש הזה שהוא מאיר בגבורתו בצהריים , והיה רואה יונה כל מה שבים ובתהומות , שנאמר ' אור זרוע לצדיק ' ( תהילים צז , יא ) . הראהו נהר גדול של מימי אוקיאנוס , שנאמר ' ונהר יסובבני ' , והראהו שבילי ים סוף שעברו ישראל בתוכם , שנאמר ' סוף חבוש לראשי ' , והראהו מקום שמשברי הים וגליו יוצאין , שנאמר ' כל משבריך וגליך עלי עברו ' , והראהו עמודי ארץ במכונה , שנאמר ' הארץ בריחיה בעדי לעולם ' , והראהו שאול תחתית , שנאמר ' ותעל משחת חיי ' , והראהו גיהנום שנאמר ' מבטן שאול שיוועתי ' , והראהו תחת היכל ה ' , שנאמר ' לקצבי הרים ירדתי ' ... וראה שם אבן שתייה קבועה בתהומות , וראה שם בני קורח עומדין ומתפללין עליה . אמרו לו ליונה : ' הרי אתה עומד תחת היכל ה ' , התפלל ואתה נענה ! ' מיד אמר לו לדג : ' עמוד במקום עומדך שאני מבקש תפילה להתפלל ' , ועמד הדג והתחיל יונה להתפלל לפני הקב " ה " . " לוויתן " , יצירתו של מיכאל סגן - כהן ( , ( 1999 - 1944 צבע אקרילי על בד . נראה שהצייר מזהה עצמו עם דמות הנביא , היושב בשלווה במנותק מן העולם , מהרהר ולומד .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help