sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

פרק ב פסוק ה ואני אמרתּי נגרשתּי מנּגד עיניךָ אךְ אוסיף להביט אל היכל קדשךָ : מזמורנו הוא , כזכור , מזמור של תודה , אך המשורר מבקש לספר כיצד חשב ( " ואני אמרתי " ) כי ה ' נטש אותו , דבר שנתברר לו כטעות . ראו בדומה : " ואני אמרתי בחופזי נגרזתי ( = נגזרתי ) מנגד עיניך " ( תהילים לא , כג ) , וכן איכה ג , נד : " צפו מים על ראשי אמרתי נגזרתי " . החשש שמא ה ' לא ראה את המתפלל חוזר אל התפיסה שאין לה ' שליטה בשאול ( ראו עמ ' . ( 69 ואשר להקשר הסיפורי שבו נתון המזמור : בעוד שבפרק א ביקש הנביא לברוח מלפני ה ' , הרי שכאן הוא ירא , כאשר היאוש אופף אותו , שמא אין עיני ה ' צופיות בו וגורלו נחרץ . כשם שהמשורר חושש שמא אין ה ' רואה אותו , הוא גם חושש שמא לא יזכה עוד לשוב ולראות את היכלו , משכנו של ה ' , זה שבירושלים ( לביטוי " היכל קודשו " ראו גם " אדני מהיכל קודשו " [ מיכה א , ב ] , " אשתחווה אל היכל קודשך " [ תהילים ה , ח ]) . והשוו לחשש שמבטא המתפלל : " אני אמרתי בדמי ימיי אלכה בשערי שאול ... אמרתי לא אראה יה יה בארץ החיים " ( ישעיה לח , י - יא ) . לשם הבנת חלקו השני של הפסוק , אפשרות אחת היא להעדיף את הקריאה " איך " תחת " אך " ( כקריאת התרגום היווני מעשה ידי תאודוטיון ) , מילת שאלה הנושאת עימה גם משמעות של מילת שלילה : סברתי שאין עוד סיכוי שאזכה להוסיף ולהביט אל היכל קודשך . אם נבקש לשמור על הקריאה " אך " , שמשמעותה כמו " אכן " , הרי שסוף הפסוק מביע תקווה לחידוש הקשר עם ה ' , וחיזוק לקריאה זו אפשר להביא מהמשך הפסוק שהובא לעיל ( תהילים לא , כג ) : " ואני אמרתי בחפזי נגרזתי [ = נגזרתי ] מנגד עיניך , אכן שמעת קול תחנוני בשוועי אליך " . הפסוק הבא , עם זאת , ממשיך בהצגת הנתק והצרה שבהם שרוי המשורר , ולאור זאת נראה להעדיף את הפירוש המקיים את הקריאה " איך " , במשמעות של אין עוד סיכוי . על אדמת בבל . הוא הדין בדברי יוסף לאשת פוטיפר הדורשת ממנו לשכב עימה : " איך אעשה הרעה הגדולה הזאת " ( בראשית לט , ט ) , כלומר : אינני מוכן לעשות זאת . כ " איך " גם דין " איכה " . את דברי משה " איכה אשא לבדי טורחכם ומשאכם וריבכם " ( דברים א , יב ) מילות שאלה המתפקדות כמילות שלילה יש ומילות שאלה ( כגון " איך " , " מדוע " או " מה " ) מתפקדות בלשון המקרא , במסגרת שאלות רטוריות ( ראו עמ ' , ( 123 כמילים הבאות לבטא שלילה . כך , למשל , תהילים קלז , ד : " איך נשיר את שיר ה ' על אדמת נכר " , שפירושו : אין אנו מוכנים לשיר שירי קודש

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help