sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

פרק ד פסוק ב ויּתפלּל אל ה ' ויּאמר אנּה ה ' הלוא זה דברי עד היותי על אדמתי על כּן קדּמתּי לברח תּרשישה כּי ידעתּי כּי אתּה אל חנּון ורחום ארךְ אפים ורב חסד ונחם על הרעה : תפילתו השנייה של יונה ( פסוקים ב - ג ) מעוררת חיוך אירוני . אם בתפילה הראשונה ביקש רחמים על עצמו ( ב , ב - י ) , הרי שבשנייה הוא מתלונן על רחמיו של אלוהים , אשר נכמרו על אנשי נינוה , ומבקש את מותו שלו . פתיחת תפילתו של יונה מזכירה את תפילת המלחים : " אנה ה ' אל נא נאבדה בנפש האיש הזה " ( א , יד ) . המלחים ביקשו על חייהם ואף הצטערו על אובדנו של יונה , אף שהיה הגורם לצרתם , ואילו יונה מצטער על הצלתם של אנשי נינוה , שלא עשו לו כל רע . בניגוד לצפוי , בקשת יונה מאלוהים ( ראו בפסוק הבא ) אינה באה מייד לאחר נוסחת הפתיחה , לאחר הבקשה " אנה ה '" . בין נוסחת הפתיחה לבקשה מסביר יונה על דרך ההבזק לאחור את טעם בריחתו : " הלוא זה דברי עד היותי על אדמתי " וגו ' . " זה דברי " פירושו : זו מחשבתי ( ראו לעיל , בפירוש ל - ג , י ) , ומתברר עתה לקורא כי יונה שברח מפני אלוהיו העדיף את דברו שלו על " דבר ה '" ( א , א ) . דחיית ההסבר לבריחתו של יונה עד לשלב זה של העלילה יש בה גם כדי להשאיר את הקורא במתח ובציפייה , וגם כדי להצביע על שיאה של העלילה : העימות בין תפיסותיהם השונות של יונה ואלוהיו . החלטתי לברוח - אומר יונה - מיד כששמעתי את דבר ה ' , " עד היותי על אדמתי " , כלומר : בעוד היותי , בשעה שהייתי עדיין בארצי ( וראו שיר השירים א , יב : " עד שהמלך במסיבו נרדי נתן ריחו " ) . המלחים שאלו את יונה מאיזו " ארץ " הגיע ( א , ח ) , אך יונה מדבר על המקום שיצא ממנו כעל " אדמה " , ושתי המילים נרדפות לא אחת בלשון המקרא . יונה לא היסס לרגע : " על כן קידמתי לברח תרשישה " , היינו ברחתי בהקדם , נחפזתי לברוח . יש לשים לב לכך שיונה נמנע מלומר " לברוח מלפניך " ( בניגוד לאמור לעיל : " מלפני ה ' הוא בורח " [ א , י ]) , כיוון שלא נוח לו ליונה להודות בגלוי באזני האלוהים כי ביקש לברוח מפניו . בריחת יונה נובעת , לדבריו , מביטחונו בסליחת ה' לשבים מדרכם הרעה : " כי ידעתי " , ביטחון העומד בניגוד לדברי מלך נינוה שאמר " מי יודע " ( ג , ט ) . ומה ידע יונה ? חלק מי " ג המידות , מהותו של ה ' שאותה הציג בפני משה עם מתן הלוחות השניים : " ה ' ה' אל רחום וחנון ארך אפיים ורב חסד ואמת . נוצר חסד לאלפים נושא עוון ופשע וחטאה ונקה לא ינקה פוקד

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help