sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

מדוע חרה ליונה ומדוע ברח משליחותו ? את תשובתו של ספר יונה לשאלה זו נמצא בפסוקים הבאים , אך ספרות חז " ל מציעה הסברים נוספים להתנהגותו זו של הנביא . בתלמוד הירושלמי ( סנהדרין יא , ה ) נאמר : " יונה בן אמיתי נביא אמת היה . את מוצא , בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא ' קום לך אל נינוה העיר הגדולה וקרא עליה כי עלתה רעתם לפני ' אמר יונה : יודע אני שהגויים קרובי תשובה הן [ = ממהרים לחזור בתשובה ] והריני הולך ומתנבא עליהם והם עושין תשובה והקב " ה בא ופורע משונאיהן של ישראל [ = כלומר מישראל , והיא דרך מקובלת בלשון חז " ל לא להוציא מן הפה קללה או איום שמא יתממשו ] " . לפי פירוש זה ברח יונה כדי להגן על עם ישראל וכבודו . מקור נוסף בספרות חז " ל המדבר ברוח זו ( מכילתא דרבי ישמעאל , בא , מסכתא דפסחא א ) רואה את יחסי אלוהים ועמו כיחסי אב ובן , וקובע כי " שלושה בנים [ = במקרה זה נביאים ] הם . אחד תבע כבוד האב וכבוד הבן , ואחד תבע כבוד האב ולא כבוד הבן , ואחד תבע כבוד הבן ולא כבוד האב . ירמיה תבע כבוד האב וכבוד הבן ... אליהו תבע כבוד האב ולא כבוד הבן ... יונה תבע כבוד הבן ולא כבוד האב " . לפי מסורת זו , יונה לא מילא אחר השליחות שהטיל עליו האל - האב מתוך דאגה לכבודו של ישראל - הבן . תשובה אחרת משלבת בדברים דאגה שדאג יונה לכבודו שלו . במדרש תנחומא ( ויקרא ח ) נשאלת השאלה " ולמה ברח ? " , והתשובה : " שפעם ראשונה שלחו להשיב את גבול ישראל ועמדו דבריו שנאמר ' הוא השיב את גבול ישראל ... כדבר ה ' אלוהי ישראל אשר דיבר ביד עבדו יונה בן אמיתי הנביא אשר מגת החפר ' ( מלכים - ב יד , כה ) . פעם שנייה שלחו לירושלים להחריבה , ועשה הקדוש ברוך הוא ברוב רחמיו וניחם על הרעה ולא חרבה והיו קורין אותו נביא השקר , פעם שלישית שלחו אל נינוה להחריבה ... [ ויונה חשש ש ] לא עוד שישראל קורין לו נביא שקר אלא אף אומות העולם קורין לו כן ! " לפי מסורת זו נשלח יונה שלוש פעמים להינבא : נבואתו הראשונה התממשה ( כלשון הכתוב ) , בפעם השנייה לא נתקיימה נבואתו וישראל כינוהו נביא שקר ( למסורת זו אין יסוד בסיפור המקראי ) ועל כן , בפעם השלישית , כדי שלא יקראו לו בשם זה גם הגויים - נמלט וברח . תרומתו של בישוף לתנ " ך העברי חלוקת הפרקים בתנ " ך ומספור הפסוקים נעשו רק בימי הביניים , והם מיוחסים לתיאולוג הנוצרי , הבישוף סטפן לנגטון ( . ( 1228 - 1150 חלוקה זו נעשתה במקורה בתרגומו הלטיני של התנ " ך ( הוא הוולגטה ) ואומצה מאוחר יותר על ידי היהודים , וזאת משיקולים מעשיים לצורך ויכוחים תיאולוגיים עם הנוצרים , כדי שיקל להצביע על הפסוקים שמהם מובאים הטיעונים השונים . במקרים רבים החלוקה פוגעת ברצף היחידה הספרותית ואיננה מבטאת את כוונתה , דבר הניכר כבר בסיפור הבריאה הראשון ( בראשית א , א - ב , ד ) שפוצל שלא כראוי , עד שהשבת הופרדה מששת ימי המעשה . תמונת יונה המיואש מעשה ידי הצייר א " מ ליליאן ( , ( 1925 - 1874 ממייסדי בצלאל , שהרבה לצייר נושאים מקראיים . האיור הופיע במקראה לשימוש בתי הספר ( גרמניה , . ( 1914

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help