sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

השימוש המטאפורי של " משבר " בפסוק שהבאנו מספר מלכים , שם הוא בא לציין מצב מסוכן , איום על ירושלים , גרר אחריו את התפתחות המילה בלשון ימינו : שינוי חריף המביא עמו מצב מסוכן , כגון משבר מדיני , משבר כלכלי , משבר דיפלומטי או משבר אמצע החיים . תורה שלימה של " ניהול משברים " נלמדת כחלק מלימודי הכלכלה והיחסים הבינלאומיים . צוללים וצוללות מן השורש צל " ל - שממנו גזורה מילת " מצולות" שבפסוקנו - נתחדש בעברית החדשה שם העצם " צוללן " , הוא האמודאי , מי שיורד למעמקי הים למטרות שונות , וכן חיל המשרת בשייטת הצוללות . גם " צוללת " , כלי השייט , היא מילה חדשה , קיצור הצירוף שנהג בעיתונות של ראשית המאה העשרים , " אניה צוללת " . ולא מקרה הוא שצוללות חיל הים הישראלי קרויות בחלקן על שם מפלצות הים , כגון " רהב " או " תנין " וכן על שם הדג הטורף " דקר " . " בלבב ימים" " בלבב ימים " הוא שמו של סיפור מאת ש " י עגנון שראה אור בשנת 1934 ומצוי גם בקובץ סיפוריו " אלו ואלו" ( הוצאת שוקן , ירושלים ותל אביב . ( 1998 עיקרו סיפור עלייתה ארצה של קבוצת חסידים מבוצ ' ץ ' ( היא עיר הולדתו של עגנון ) שביניהם ר ' שמואל - יוסף ואשתו אסתר , ששמותיהם כשמותיהם של הסופר ואשתו . סיפור המסע מבוצ ' ץ ' אל יפו משופע ביסודות אגדיים ומיתיים , ובין השאר נמצא בו התייחסויות מפורשות ואף רמזים ברורים אל סיפור יונה . כך , למשל , מספר עגנון כי כשעמדו החסידים לצאת לדרכם , " התפללו תפילת הים ושמונה פסוקים שהתפלל יונה ממעי הדגה " , וכי כשיצאו מאיסטנבול לארץ ישראל היה " סער גדול בים ... ולא היו רגעים מועטים עד שנטלטלה הספינה ביותר כאילו עלתה על שרטון וחישבה להישבר " ( השוו יונה א , ד ) . ועוד מספר עגנון על חסיד מופלא בשם חנניה שלא הגיע בזמן להפלגה , אך מאוחר יותר ראו אותו מתקרב אליהם בלב ים , והוא מגיע אליהם " ומטפחת פרוסה לו תחתיו והוא יושב עליה כאדם שיושב בנחת . נחשול שבים אינו עומד עליו לטבעו , חיה שבים אינה בולעתו " . מסתבר כי קשה לסופר שיצירתו ספוגה בהתייחסויות אל מסורת עם ישראל שלא להתייחס אל סיפור יונה כשהוא מבקש לעסוק בים ובתלאותיו . אגב נעיר כי המילה " לבב " זהה במשמעותה למילת " לב " , ונמצא , דרך משל , בצד " סעד לבך " ( שופטים יט , ה ) גם " סעד נא לבבך " ( שם , פסוק ח ) . המקרא מכיר גם את הצירוף " בלב ימים " ( יחזקאל כז , ד ) , הזהה לזה שבמזמור יונה . עם זאת דומה ש " לבב " נתפס כביטוי חגיגי יותר מאשר " לב " , והוא מוכר לכול מהמנון מדינת ישראל שראשיתו במילים " כל עוד בלבב פנימה נפש יהודי הומייה " . חיתוך עץ צבעוני , " יונה במעי הדג " ( . ( 1972 יונה נראה כעובר מכווץ בתנוחה של תפילה כשמעל ראשו שיניו המאיימות של הדג . מעשה ידי , Walter Hadbank ציייר וגרפיקאי גרמני ( . ( 2001 - 1930

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help