sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

וכשם שאלוהים " רואה " הוא אף " שומע " . כך במזמור יונה : " מבטן שאול שיוועתי שמעת קולי " ( ב , ג ) , ועל כן הוא מצויר כמי שיש לו גם אזניים , שנאמר " ויהי העם כמתאוננים רע באזני ה '" ( במדבר יא , א ) . חוש נוסף המיוחס לאלוהים הוא חוש הריח : " וירח ה ' את ריח הניחוח " ( בראשית ח , כא ) , ולפיכך הוא מתואר כמי שיש לו אף , כגון " ישימו קטורה באפך וכליל על מזבחך" ( דברים לג , י ) . לאלוהים מיוחסים גם אברים נוספים כגון פה שבאמצעותו הוא משמיע את דברו ( " ואת פי ה ' לא שאלו " [ יהושע ט , יד ]) , ידיים ( " וגם יד ה ' היתה בם" [ דברים ב , טו ]) , רגליים ( " אני עם לבבי לבנות בית מנוחה לארון ברית ה ' ולהדום רגלי אלוהינו " [ דברי הימים -א כח , ב ]) ואף פנים ( " פני ה ' בעושי רע " [ תהילים לד , יז ]) . דווקא על האלילים , שלפסליהם דמות אדם , נאמר " ועבדתם שם אלוהים מעשי ידי אדם עץ ואבן אשר לא יראון ולא ישמעון ולא יאכלון ולא יריחון " ( דברים ד , כח ) , ושוב - והפעם עם מניין איבריהם - " פה להם ולא ידברו עיניים להם ולא יראו . אזניים להם ולא ישמעו אף להם ולא יריחון . ידיהם ולא ימישון [ = ימששו ] רגליהם ולא יהלכו לא יהגו בגרונם " ( תהילים קטו , ה - ז ) . מגמה בולטת בתרגומים הארמיים למקרא כולו הוא ניסיונם לעמעם בדרכים שונות את הדיוקן האנתרופומורפי ( = מי שצורתו צורת אדם ) של האלוהים . כך , למשל , בפסוקנו גורס התרגום הארמי במקום " וירא האלוהים " - " וגלן קדם ה '" , כלומר , נגלו [ הדברים ] לפני ה ' , ובמזמור יונה ( ב , ג ) תחת " שמעת קולי " הוא מתרגם " וקבל צלותי " ( = וקיבל את תפילתי ) . ואת פתיחת הספר " ויהי דבר ה ' אל יונה " ( כמו גם ג , א ) הוא מתרגם : " והוה פתגם נבואה מן קדם ה ' עם יונה " , כלומר : " היה דבר נבואה [ שנשלח ] מלפני ה ' אל יונה " , והכל כדי שלא ישווה הקורא לאלוהים דמות אדם הרואה , שומע או משמיע קול בפיו . תשובה של רמאות דעות מנוגדות מצאנו בספרות חז " ל באשר לטיבה של תשובת אנשי נינוה . לעיל ראינו ( פסוק ח ) כי יש מחכמינו הסבורים שאנשי נינוה השיגו את מטרתם , להינצל מן החורבן , גם על ידי איום לפגוע בבעלי חיים שלא חטאו וגם על ידי דיבור בוטה כלפי האלוהים . קיצונית יותר היא הדעה כי תשובתם של אנשי נינוה " תשובה של רמיות" היתה . כך סבר החכם הארצישראלי ר ' שמעון בן לקיש ( ירושלמי תענית ב , א ) כאשר הציג את ההפרדה בין צעירי הבהמות לאימותיהם , וכך אמר בלשון מפורשת יותר בן דורו , ר ' יוחנן , שקבע כי האמור בספרנו " וישובו איש מדרכו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם " משמעו ש " מה שהיה בכף ידיהם החזירו , מה שהיה בשידה תיבה ומגדל [ = כלי אחסון שונים ] לא החזירו " ( שם ) , ללמדך כי התרחקות אנשי נינוה מן החמס והגזל היתה מעשה חיצוני בלבד , חלקי ולא שלם , מראית עין ותו לא . לעומת שני חכמים ארצישראליים אלו שמענו בתלמוד הבבלי , בשם חכם בבלי , כי תשובת אנשי נינוה היתה מעשה מופלא : " אמר שמואל : אפילו גזל מריש ובנאו בבירה [ = אפילו אם אדם גזל קורה אחת ועשה בה שימוש לבניין ארמון ] - מקעקע [ = הורס ] כל הבירה כולה ומחזיר מריש לבעליו " ( תענית טז ע " א ) . ההלכה איננה דורשת לעשות כך , אך אנשי נינוה - לפי מסורת זו - תיקנו את דרכם בהקפדה ובעוצמה בלתי רגילות . חוקר המדרש , פרופ ' א " א אורבך , תהה על העובדה שבניגוד למשנה ( תענית ב , א ) , שבה מוצגת תשובת אנשי נינוה כמעשה נאצל הראוי לחיקוי , סוברים חכמי ארץ ישראל ( אך לא הבבליים ) כי לא כך היה המעשה . הבדל זה הוא מסביר על רקע עלייתה של הנצרות , ועל רקע פרשנותה לספר יונה . הנצרות ראתה בחזרתם של אנשי נינוה בתשובה , בעקבות תיקון דרכי ההתנהגות החברתית שלהם - מבלי שקיבלו עליהם מצוות כגון מילה או שמירת שבת - את הדרך הראויה לזכות בחסד האלוהים . ראשוני הנצרות גם ראו את דמותו של יונה , שנעלם מעל פני האדמה לשלושה ימים ושלושה לילות ושב אליה , כמסמלת את דמותו של מחולל הנצרות , וכהוכחה כי כבר התנ " ך מכיר באפשרות זו של העלמות וחזרה לעולם . ( אגב נעיר כי הדג שבלע את יונה הוא אחד מן הסמלים הקדומים של האמנות והמחשבה הנוצרית . ) ספר יונה שימש מבחינה זו את הנצרות כספר לתעמולה דתית , וחכמי ארץ ישראל - שחיו בגליל בשנים שבהן החלה עלייתה של הנצרות - חייבים היו להתמודד עם פרשנות זו , ומכאן קביעתם כי תשובת אנשי נינוה של " רמיות " היתה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help