sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

פרק ב פסוק ד ותּשליכני מצולה בלבב ימּים ונהר יסבבני כּל משבריךָ וגלּיךָ עלי עברו : בפסוק זה נפתח תיאור הצרה שבה שרוי המתפלל . ה ' הוא האחראי לה : " ותשליכני מצולה בלבב ימים " . בהקשר הסיפורי שהמזמור נתון בו , נתפסת השלכתו של יונה הימה ּ על ידי המלחים ( ברצונו של ה ' : " כאשר חפצת עשית " - א , יד ) כהשלכתו למצולה . בהשלכה למצולות ניתן ביטוי הן לנטישת המתפלל על ידי ה ' ( ראו לדוגמה תהילים נא , יג : " אל תשליכני מלפניך " ) , והן להטלה פיסית אל מעמקי הים ( כאמור גם על אודות טביעת המצרים בים סוף : " ואת רודפיהם השלכת במצולות כמו אבן במים עזים " [ נחמיה ט , יא ]) . " מצולה " ו " לב ים " מופיעים בהקשר אחד גם בשירת הים : " ירדו במצולות כמו אבן ... קפאו תהומות בלב ים " ( שמות טו , ה - ח ) , ובאותה שירה בא גם הפועל צל "ל ( " צללו כעופרת במים אדירים " [ פסוק י ] ) . המצולה מבטאת את המעמקים שבהם שרוי המתפלל ואילו לב הים - את הריחוק מכל חוף . אם לא די בכך , הרי שהמשווע לעזרה גם חש כשהוא מוקף בטבעת החונקת אותו : " ונהר יסובבני " ( וראו עוד בפסוק ו להלן : " אפפוני מים עד נפש תהום יסובבני " ) . " ים " ו " נהר " נרדפים זה לזה במקרא , כגון : " כי הוא על ימים יסדה / ועל נהרות יכוננה " ( תהילים כד , ב ) , וכמו במזמור תהילים זה גם בפסוקנו הכוונה למי מעמקים , המים התחתונים שהיורד שאולה הגיע אליהם . חלקו השני של הפסוק , " כל משבריך וגליך עלי עברו " , מבטא תהליך הולך ונמשך של טביעת הדובר , וראו מילים אלה ממש גם בתהילים מב , ח . ה " משברים " האמורים בפסוק הם גלים הנשברים אל החוף . ואשר לצירוף " עבר על " ראו תהילים קכד , ד - ה : " אזי המים שטפונו נחלה [ = צורת משנה של " נחל " ] עבר על נפשנו . אזי עבר על נפשנו המים הזידונים " . משבר ומשבר " משברים " , תמיד ברבים במקרא , הם גלים הנשברים ברעש גדול אל החוף . כך בתהילים מב , ח שלשונו כלשון פסוקנו , או בתהילים צג , ד : " מקולות מים רבים אדירים משברי ים " , ובספרנו מתבארת המילה כגל שבכוחו לשבר אניות , " ויהי סער גדול בים והאניה חישבה להישבר " ( א , ד [ וראו בפירוש שם ]) . שם עצם שניקודו שונה , " משבר " , הוא פי הרחם שממנו מגיח הנולד , כאמור : " כי באו בנים עד משבר וכוח אין ללידה " ( מלכים - ב יט , ג ) . אף הכיסא שעליו יושבת היולדת בשעת הלידה מכונה בלשון חז " ל " משבר " . בדיונה של המשנה בהוצאה להורג של אישה מעוברת , נאמר כי אין להמתין עד שתלד , אלא אם כן " ישבה על המשבר " , היינו שכבר אחזוה צירי לידה , ובמקרה זה " ממתינין לה עד שתלד " ( ערכין א , ד ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help