sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

ואזניו הכבד / ועיניו השע // פן יראה בעיניו / ובאזניו ישמע / ולבבו יבין " ( ישעיה ו , י ) , כאשר בחלקו הראשון של הפסוק נזכרים הלב , האזניים והעיניים ובחלקו השני נזכרים איברים אלו בסדר הפוך . תופעה ספרותית זו מצויה גם במזמורים , כגון : " כבסני מעווני / ומחטאתי טהרני " ( תהילים נא , ד ) ובספרות החכמה : " אם יעלה לשמים שיאו / וראשו לעב יגיע " ( איוב כ , ו ) . תופעת הכיאסמוס איננה מוגבלת לשירה המקראית והיא רווחת בספרויות העולם העתיק , השומרו - אכדית , האוגריתית והקלאסית ( יוונית ולטינית ) . במקרא אין היא מצויה בשירה בלבד ויש לה ביטויים רבים גם בסיפורת ( ואפילו בספר יונה כגון להלן ג , ו [ וראו שם בפירוש ]) . כך , לדוגמא נמצא בספר בראשית כי כאשר מקשה האלוהים על האדם " המן העץ אשר ציוויתך לבלתי אכול ממנו אכלת " ( בראשית ג , יא ) , הוא מגלגל את האחריות אל האישה והיא לנחש ( פסוקים יב - יג ) . סדר הענשתם של השלושה הוא מהופך : מן הנחש אל האישה ולבסוף אל האדם ( פסוקים יד - יט ) . במקרה האחרון הכיאסמוס איננו רק תופעה סגנונית אלא גם כלי להעברת המסר , שהאחראי בסופו של דבר הוא מי שנצטווה על האיסור , כלומר אדם הראשון . שאול תפיסת השאול , משכן המתים , במקרא , דומה לתפיסה המקובלת על שאר עמי המזרח הקדום . כל המתים כולם מגיעים לשם , ל " בית מועד לכל חי " ( איוב ל , כג ) , ועל כן מוצגת השאול כמין מפלצת שאין גבול לתאבונה , " לכן הרחיבה שאול נפשה ופערה פיה לבלי חוק " ( ישעיה ה , יד ) , ולה בטן הבולעת את כל באיה . השאול נמצאת אי שם בתחתיות ארץ והמתים יורדים אליה , כדברי יעקב כאשר מובאת אליו כותנתו הספוגה בדם של יוסף : " כי ארד אל בני אבל שאולה " ( בראשית לז , לה ) . השאול הוא מקום חשוך ( " ארץ חושך וצלמוות " [ איוב י , כא ]) ויושביה מכונים גם " רפאים " ( ישעיה כו , יד ) או " יורדי בור " חסרי כוח ( תהילים פח , ה : " נחשבתי עם יורדי בור הייתי כגבר אין איל [ = כוח ] " ) . המבקשים את מותם יראו בשאול מקום של מנוחה : " שם רשעים חדלו רוגז ושם ינוחו יגיעי כוח ... לא שמעו קול נוגש . קטן וגדול שם הוא , ועבד חופשי מאדוניו " ( איוב ג , יז - יט ) . אמנם אלוהים ישיג את מי שמנסה לנוס מפניו שאולה ( עמוס ט , ב [ וראו עמ ' [ 47 ) אך אין הוא זוכר את המתים ( תהילים פח , ו : " שוכבי קבר אשר לא זכרתם עוד " ) והם לא יוכלו להודות לו : " כי אין במוות זכרך בשאול מי יודה לך " ( שם ו , ה ) . לפי המדרש ( פרקי דרבי אליעזר , פרק ט ) זכה יונה לראות במסעו התת - ימי ( ראו עמ ' 73 ) את הגיהנום , היא השאול . המקרא יוצא חוצץ כנגד המתקשרים עם עולם המתים כדי לשאול בהם : " לא ימצא בך ... שואל אוב וידעוני ודורש אל המתים " ( דברים יח , י - יא ) , כמעשה המלך שאול שביקש מבעלת האוב להעלות לו את שמואל ( שמואל - א כח ) . יש אכן המסבירים את השם " שאול" כגזור מן השורש שא " ל , על שם השאלה , הדרישה במתים , וכדברי שמואל המתגלה לשאול : " ולמה תשאלני וה ' סר מעליך " ( שם , פסוק טז ) , וראו גם את ציון אשמתו של שאול אשר " גם לשאול באוב לדרוש " ( דברי הימים - א , י , יג ) . על כינויים אחרים לשאול ראו בפירוש לפסוק ז . יונה מוקא מפי הדג וידיו פרושות בתנועת תפילה . ויטראג ' מכנסיית סט . אטיין שבמלהאוז ( צרפת ) . היצירה נוצרה במאה ה - . 14

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help