sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

פרק ג פסוק י ויּרא האלֹהים את מעשׂיהם כּי שבו מדּרכּם הרעה ויּנּחם האלֹהים על הרעה אשר דּבר לעשׂות להם ולֹא עשׂה : בני נינוה עשו כדברי מלכם ונתגשמו אפוא ציפיותיו : הוא קיווה כי " ישוב וניחם האלוהים " ( פסוק ט ) והאלוהים אכן ניחם על הרעה אשר דיבר , היינו התכוון , לעשות להם , " ולא עשה " . " דיבר " בא בפסוק במשמעות של חשב , התכוון ( וכן ד , ב ) , והשוו ירמיה יח , ז - ח : " רגע אדבר על גוי ועל ממלכה לנתוש ולנתוץ ולהאביד . ושב הגוי ההוא מרעתו אשר דיברתי עליו וניחמתי על הרעה אשר חשבתי לעשות לו " . מן הראוי לתת את הדעת גם על היחס הכיאסטי בין שני חלקי פסוקנו , המביע את הגמול הישיר שבין המעשה האנושי הנכון לבין התגובה האלוהית : [ וירא את ] מעשיהם הרעה אשר דיבר [ שבו מ ] דרכם הרעה לעשות להם ולא עשה אפשר להשוות פסוק זה אל תגובת ה ' לאחר חטא העגל : " וינחם ה ' על הרעה אשר דיבר לעשות לעמו" ( שמות לב , יד ) , אלא שרב ההבדל בין שני הפסוקים : במעשה העגל ניחם ה ' רק בעקבות התערבותו של משה ותפילתו למען עמו , ואילו כאן סולח ה ' משום שהחוטאים עצמם חזרו בתשובה ( והשוו את האמור בפירוש לפסוק הקודם ) . סליחתו של ה ' לאנשי נינוה היא מיידית , ואין הוא ממתין עד חלוף ארבעים הימים . המשנה מדייקת בלשון פסוקנו ; לא על גילויי האבלות בשק ובתענית סלח ה ' אלא על המעשה , על החזרה הכנה בתשובה , על תיקון ההתנהגות המוסרית ועל הבריחה מן החמס ( ראו פסוק ח ) . לפי מסורת המשנה , בשעת תענית הציבור עומד לפני הקהל " הזקן שבהן ( ו ) אומר לפניהן דברי כיבושין : אחינו , לא נאמר באנשי נינוה ' וירא האלוהים את שקם ואת תעניתם ' אלא : ' וירא האלוהים את מעשיהם כי שבו מדרכם הרעה '" ( תענית ב , א ) . האל הרואה , השומע והמריח בני האדם אינם מסוגלים לדמות את אלוהים אלא במושגים אנושיים , ולפיכך פסוקים רבים במקרא מייחסים לאלוהים ראייה , כפי שהוא בפסוקנו . כך כבר בסיפור הבריאה , " וירא אלוהים את האור כי טוב " ( בראשית א , ד ) או בסיפור ההתגלות הראשונה של האלוהים למשה : " וירא ה ' כי סר לראות " ( שמות ג , ד ) . לא ייפלא אפוא כי האלוהים מתואר כמי שיש לו עיניים לראות בהן , כגון " בכל מקום עיני ה ' צופות רעים וטובים " ( משלי טו , ג ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help