sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

גם במקרים אחרים מסופר על כך שה ' שינה את דעתו ונמנע מעונש , כגון בעקבות תפילת משה לאחר מעשה העגל ( " וינחם ה ' על הרעה אשר דיבר לעשות לעמו" [ שמות לב , יד ]) , או לאחר שנשתכנע שהחוטאים ישובו מרעתם באמת ובתמים ( כדברי הנביא ירמיהו : " ועתה היטיבו דרכיכם ומעלליכם ושמעו בקול ה ' אלוהיכם וינחם ה ' אל הרעה אשר דיבר עליכם " [ כו , יג ]) . כך לא רק בספרנו אלא גם בדברי יואל הדומים כל כך : " וקרעו לבבכם ואל בגדיכם ושובו אל ה ' אלוהיכם כי חנון ורחום הוא ... וניחם על הרעה " ( ב , יג ) . ולעיתים די לו לה ' לשמוע את נאקת הסובלים על מנת שינחם על תוכניתו להרע להם , כגון בימות השופטים : " והיה ה' עם השופט והושיעם מיד אויביהם כל ימי השופט , כי ינחם ה ' מנאקתם מפני לחציהם ודוחקיהם " ( שופטים ב , יח ) . במקרה זה הוא ניחם על החלטתו בשל מידת החסד שהיא מתכונותיו : " וירא בצר להם בשומעו את רינתם . ויזכור להם בריתו וינחם כרוב חסדיו . ויתן אותם לרחמים לפני כל שוביהם " ( תהילים קו , מד - מו ) . ואכן דומה כי נח " ם ורח " ם הם שורשים אחים , כגון האמור בדברי יחזקאל : " ולא אחוס ולא אנחם " ( יחזקאל כד , יד ) . ובדומה : " רונו שמים וגילי ארץ ופצחו הרים רינה כי ניחם ה ' עמו וענייו ירחם " ( ישעיה מט , יג ) , " כי ההרים ימושו והגבעות תמוטינה וחסדי מאתך לא ימוש וברית שלומי לא תמוט אמר מרחמך ה ' . עניה סוערה לא נוחמה " ( שם נד , י - יא ) , " יהי נא חסדך לנחמני כאמרתך לעבדך . יבואוני רחמיך ואחיה " ( תהילים קיט , עו - עז ) . מתברר שמידת הרחמים מכריעה את מידת הדין , וגם החלטתו של האלוהים להעניש את האדם ניתנת לשינוי בשל תכונתו זו . התרגום הארמי לפסוקנו מתרגמו כך : " מן ידע דאית בידיה חובין יתוב מנהון ויתרחם עלוהי מן קדם ה '" , כלומר : מי ( מבני האדם ) היודע שיש בידו עבירות - ישוב מהן , ויזכה לרחמים מאת ה ' . לפי פרשנות זו - שיש כמותה במדרש תנחומא ויקרא , ח - אין לקשר אל האלוהים את השורש שו " ב שבפסוקנו , ואילו את נח "ם יש להבין במשמעות של רח " ם . לא ההתנהגות האנושית תשנה את דעת האל , אך רחמיו הגדולים ייכמרו על האדם השב בו מחטאיו ומתקן את דרכיו . חרון אף משמעות השורש חר " ה היא כמו בע " ר ( באש ) , ובהשאלה כע " ס ( וכן להלן בפרק ד , פסוקים א , ד , ט ) , כי הכועס והזועם נראה כאילו אש פורצת מפניו . וראו את דברי הנערה בשיר השירים המדברת בנשימה אחת על השמש ששרפה את עורה ועל כעסם של אחיה שכמוהו כאש בוערת , ואומרת : " אל תראוני שאני שחרחורת ששזפתני השמש בני אמי ניחרו בי " ( א , ו ) . בבניין התפעל יש לשורש חר " ה משמעות של קנ " א , שכן גם הקנאה משולה לאש בוערת , וראו : " תבער כמו אש קנאתך " ( תהילים עט , ה ) . על כן יכול בעל המזמור לומר בתקבולת : " אל תתחר במרעים / אל תקנא בעושי עוולה " ( תהילים לז , א ) . שורש זה מופיע פעמים רבות יחד עם תיבת " אף " , בביטוי " חרון אף " והדומים לו , ומצאנו גם : " כי יבער כמעט אפו" ( תהילים ב , יב ) . האף , כידוע , הוא אבר הנשימה , וכעסו של אדם מתבטא לא אחת בנשימה מהירה , כאילו פורצת להבה מאפו , וכדברי ה ' : " כי אש קדחה באפי ותיקד עד שאול תחתית " ( דברים לב , כב ) . לתיבת " אף " נודעת גם המשמעות של כעס ( כגון : " אשר נשבעתי באפי" [ תהילים צה , יא ] שפירושו : בשעת כעסי ) , ולכן צירוף הפועל חר " ה עם שם העצם " אף " בא לתאר את חרונו , בעירתו הקודחת , של האף , אבר הנשימה , אך צירוף זה הוא גם סמיכות של שתי מילים נרדפות המבטאות כעס , ובבואן יחד הן מבטאות כעס גדול ומופלג . חרון אפו של האלוהים נזכר לא אחת כביטוי לזעמו של האל , כגון : " ונדמו נאות השלום מפני חרון אף ה '" ( ירמיה כה , לז ) , אך המקרא יודע גם על חרון אפם של בני אדם , כגון " ויחר אף יעקב ברחל " ( בראשית ל , ב ) . והנה , בעוד שנשימתו של האדם הכועס היא מהירה וקולנית , הרי האדם המתון והרגוע נושם לאיטו וקול נשימתו כמעט ואינו נשמע . כיוון שיש לאדם שני נחיריים ניתן לדבר על כך שהוא " ארך אפיים " , מי שנושם נשימות ארוכות דרך נחיריו , בנועם ובנחת . וגם כאן מייחסת הלשון המקראית תכונה זו לאלוהים , שבין תכונותיו נמנית העובדה שהוא " ארך אפיים " ( שמות לד , ו וגם להלן ד , ב ) , סבלן ומתון , איננו ממהר לכעוס ולהעניש . ואף אדם יכול וראוי שיהיה בעל תכונה זו : " טוב ארך אפיים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר " ( משלי טז , לב ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help