sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:68

פרק ב פסוק ג ויּאמר קראתי מצּרה לי אל ה ' ויּענני מבטן שאול שועתּי שמעתּ קולי : הפסוק הפותח את המזמור הוא מעין כותרת שכמוה כהצגת הנושא של המזמור כולו : הקריאה הנואשת שזכתה למענה . פתיחת הדברים היא בלשון עבר , משום שלפנינו מזמור תודה על הישועה שכבר נתרחשה ( וראו עמ ' . ( 66 פתיחת המזמור אף מתקשרת אל הסיפור : מי שלא נענה - לפני שבאה עליו הרעה - לצו אלוהיו לקרוא על נינוה ( א , ב ) ולהפצרת רב החובל כי יקרא אל אלוהיו ( שם , פסוק ו ) , קורא אליו עתה ממעי הדג . מטבע הלשון " מצרה לי " באה כאן במקום הביטויים הצפויים יותר " בצר לי " ( ראו תהילים יח , ז : " בצר לי אקרא ה '" ) או " בצרתה לי " ( שם קכ , א : " אל ה ' בצרתה לי קראתי ויענני " ) . עם זאת , בדומה לפסוקנו ראו : " ונזעק אליך מצרתנו ותשמע ותושיע " ( דברי הימים - ב כ , ט ) , ואפשר שהכוונה לומר שהצרה היא גם מקום פיזי שבו נתון המתפלל , במקביל לצלע השנייה : " מבטן שאול " , מעין " מן המצר קראתי יה " ( תהילים קיח , ה ) , שהוא מקום צר . על כך שה ' נענה לקריאה בעת צרה ראו , למשל : " לאל העונה אותי ביום צרתי " ( בראשית לה , ג ) . הצלע השנייה מציגה , כאמור , את מקום הצרה , שממנו קרא המתפלל לה ' : " מבטן שאול שיוועתי " . השאול נמצאת במעמקים ( " שאול תחתיה " [ תהילים פו , יג ]) , ויונה שביקש להרחיק נדוד עד קצווי ארץ , תרשישה ( א , ג ) , הגיע לקצווי מעמקים , אל מקום שהוא גם משכן המתים . השוהים בשאול מנותקים לכאורה מה ' ( כגון תהילים ו , ו : " כי אין במוות זכרך בשאול מי יודה לך " ) ולכן היענות ה ' לתפילת המשווע אליו מבטן שאול הינה בבחינת נס . מבחינה ספרותית יש לתת את הדעת למבנה הכיאסטי של הכתוב : " קראתי מצרה לי / מבטן שאול שיוועתי " . בצלע השנייה גם בולט המצלול של העיצור שי " ן ( " שאול , שיוועתי , שמעת " ) . כיוון שבצלע הראשונה כבר הודיע המתפלל כי ה ' ענהו , ברור כי שמיעת קולו היא היענות האלוהים לתפילתו ( ראו לדוגמא גם בראשית כא , יז : " כי שמע אלוהים את קול הנער " , שמיעה שבעקבותיה נענה המתפלל ) . החידוש בצלע השנייה הוא המעבר לפנייה אל ה ' בגוף שני ; הניצול רוצה להביע את תודתו בפנייה ישירה למיטיבו . מכאן ואילך תימשך הפנייה בגוף שני לאורך רובו של המזמור . כיאסמוס המיבנה הספרותי המכונה " כיאסמוס " - על שם האות היוונית כי ( - ( X הוא מיבנה סגנוני כאשר סדר הרכיבים בו הוא א - ב / ב - א ( ולעיתים גם א - ב - ג / ג - ב - א ואף למעלה מזה ) . פסוקים שיריים רבים , במגוון הסוגות השיריות ( כגון דברי נבואה , מזמורים ועוד ) , בנויים באופן זה . כך , למשל , בנבואה : " השמן לב העם הזה /

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help