sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:67

משבריך וגליך עלי עברו " ( שם מב , ח ) , " אשתחווה אל היכל קודשך " ( שם ה , ח ) , " השומרים הבלי שווא " ( שם לא , ז ) וכיוצא בזה עוד ועוד . מאידך גיסא אין להוציא מכלל אפשרות שהמזמור הוא יצירה מקורית , שקרבתה אל המזמורים האחרים תוסבר בשיתוף של נוסחאות , דבר הנהוג בספרות המזמורים , כאשר מזמורים שונים נסובים על אותו נושא . נראה שיש להעדיף את האפשרות הזו בשל מבנהו המשוכלל של המזמור , שהוא מעשה חושב של ממש . ששת פסוקיו הראשונים של המזמור מתחלקים לשני בתים השווים באורכם ( פסוקים ג - ה ; ו - ח ) שהיחס ביניהם הוא כיאסטי : שני הבתים מסתיימים במילים " אל היכל קודשך" ( פסוקים ה , ח ) : בהיות המתפלל שרוי בצרה לא פסק מלהביט אל היכל קודשו של ה ' ( פסוק ה ) , ועם הצלתו הוא יודע אל נכון כי תפילתו אכן הגיעה אל ה ' בהיכל קודשו ( פסוק ח ) . שם ה ' מופיע במזמור בשני פסוקי הישועה - זה הפותח את הבית הראשון ( פסוק ג ) וזה הנועל את הבית השני ( פסוק ח ) . שני פסוקים אלה אף נפתחים בדיבור על אודות ה ' בגוף שלישי , ומסתיימים בפנייה אליו בגוף שני . הפועל " יסובבני " מופיע בפסוק הצרה הראשון שבכל אחד משני הבתים : " ונהר יסובבני " ( פסוק ד ); " תהום יסובבני " ( פסוק ו ) . בשני הפסוקים הנועלים את המזמור , פסוקים ט - י , משווה המשורר את התנהגותו שלו לזו של " משמרים הבלי שוא " , היינו עובדי האלילים : הם " חסדם יעזובו " , לא יקיימו את הבטחותיהם לאלילים אשר לא הושיעום . הוא , לעומת זאת , משלם את נדריו אשר נדר בשעה שהתפלל לאלוהיו שיושיעו ויחלצו ממוות . שילובו של המזמור בסיפור משפר את תדמיתו של יונה , מגלה בו פן חדש , אמונה שלמה בבוראו ; מי שברח מפני ה ' ונס מפני השליחות האלוהית , בוטח כעת באלוהיו ויודע כי זה יוכל לשמוע בקול תפילתו ולהצילו . גם ר ' שמואל הנגיד אומר תודה שימוש ברור בסיפור יונה עושה המשורר שמואל הנגיד , איש ספרד של המאה הי " א , בשיר ארוך שבראשו כתובת ( במקורה בערבית [ ולהלן תרגומו של מורנו , פרופ ' ח' שירמן ]) המספרת על קורותיו בים : " ויהי בנוסעו על הים בימי נעוריו , יצאה נגדם חיה שמעולם לא יצאה נגד ספינה וניצלה ממנה , אך האלוהים הגן עליהם בפני התקפתה העזה , ויאמר הנגיד את השיר הזה בתארו בו מה שאירע באותו מעמד ויקרא לשיר ' תודה '" . בין השאר מספר הנגיד בשירו , כי – " ומלחים יחוו זה לזה את אשר ראו בים מתעלומה / וזה יזכיר דבר חיה גדלה ונפלאה וזה יזכיר בהמה" עד שהופיעה החיה המבהילה – " כלויתן אשר ספר , כנחש / עקלתון כמו תמר בקומה / ... ועינים כמעינים ונחיר / כמו כבשן ולה רקה כחומה / ופה עמק ורחב כמערה / תער נהר אלי תוכו בצמא / ... וגוף לבן , וגב ירק , וצואר / כמו מגדל ובטן כערמה" וכשהופיעה החיה המאיימת " אזי נמס לבב כל איש כדונג" והמשורר האמין כי קיצו קרב : " ואמרתי : אמת , כזה וכזה / עונות ילכדו נפש אשמה / ואם נבלע בים יונה והוקא / בצדקתו ביבשה – אני מה ? " אך בעקבות תפילתו נעלמה החיה כלא היתה ונתנו כולם שבח והודיה לאלוהים על מעשה ההצלה המופלא . מבוך בדמות דג ובתוכו יונה . שעשוע לילדים מעשה ידי Steve and Becky Miller ( ארצות הברית , . ( 2015

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help