sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

פרק ג פסוק ט מי יודע ישוב ונחם האלֹהים ושב מחרון אפו ולֹא נאבד : המשך הצו המלכותי , כפי שהוא מופיע בפסוקנו , מעורר את זכר דברי הגדול שבאניה , רב החובל ( א , ו ) : " אולי יתעשת האלוהים לנו ולא נאבד " . שני הגויים הללו , רב החובל ומלך נינוה , מכירים בכך שהפלת תחינתם בפני האלוהים עשויה לעורר עליהם את רחמיו , רעיון שהוא נדבך חשוב בעיצוב המסר של סיפורנו . עם זאת , מלך נינוה - כמו רב החובל - איננו בטוח שאלוהים אכן יוותר על החלטתו לאבד את בני האדם , שהרי לו ּ היה בטוח ברחמי ה ' לא היתה התשובה תשובה של אמת , אלא כעין עסקה מסחרית של " תן וקח " . ללשון " מי יודע " השוו בהקשר דומה את דברי דוד המתאבל על בנו : " אמרתי מי יודע יחנני ה ' וחי הילד" ( שמואל - ב יב , כב ) , ולשימוש דומה , והפעם במילה " אולי " , ראו דברי משה אל בני ישראל לאחר חטא העגל : " אתם חטאתם חטאה גדולה ועתה אעלה אל ה ' אולי אכפרה בעד חטאתכם " ( שמות לב , ל ) . דברים דומים לאמור בפסוקנו אומר גם הנביא יואל : " מי יודע ישוב וניחם והשאיר אחריו ברכה " ( ב , יד ) . משמעות " ניחם " בפסוקנו היא התחרט ( כגון " וינחם ה ' כי עשה את האדם " [ בראשית ו , ו ]) ושימוש לשון זה מעורר קושי ניכר : האם אלוהים הוא כאדם המתחרט ומשנה את החלטתו ? מתברר כי לעיתים התשובה על שאלה זו היא חיובית . תשובת אנשי נינוה , " וישובו איש מדרכו הרעה " , עשויה לשכך את חרון אפו , כלומר כעסו של אלוהים , ולהשפיע עליו לשנות את החלטתו : " ישוב וניחם האלוהים ושב מחרון אפו " . לצירוף שו " ב ונח " ם השוו עוד תחינת משה בעבור העם בעקבות חטא העגל : " שוב מחרון אפך והינחם על הרעה לעמך ... וינחם ה' על הרעה אשר דיבר לעשות לעמו " ( שמות לב , יב - יד ) , וכן בתפילה המיוחסת למשה , מזמור צ בתהילים שכותרתו " למשה " : " שובה ה ' עד מתי והינחם על עבדיך " ( פסוק יג ) . " לא אדם הוא להינחם" האפשרות שהאלוהים ישנה את דעתו ( ובמיוחד אם הוא עושה זאת כתגובה על התנהגות אנושית כגון תפילה , צום , בקשת סליחה וכיוצא באלה ) מעלה סוגיה תיאולוגית קשה . לכאורה אין להעלות על הדעת אפשרות שכזו , שהרי ( כדברי שמואל לשאול ) " קרע ה ' את ממלכות ישראל מעליך היום ונתנה לרעך הטוב ממך . וגם נצח ישראל [ = הקב " ה ] לא ישקר ולא ינחם כי לא אדם הוא להינחם " ( שמואל - א טו , כח - כט ) , וגזירתו היא סופית ובלתי ניתנת לשינוי . ועם זאת , באותו פרק עצמו , נאמר כי ה ' ניחם גם ניחם : " ויהי דבר ה ' אל שמואל לאמור . ניחמתי כי המלכתי את שאול למלך " ( פסוקים י - יא ) , וכן הוא בפסוק הבא בספרנו .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help