sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

לקרקעית הספינה . המספר המיר כאן את לשון " אניה " ( שבה השתמש עד כה ) בלשון " ספינה " , שמא כדי לרמוז שהיה יונה ספון , כלומר נחבא ( והשוו חגי א , ד : " העת לכם אתם לשבת בבתיכם ספונים " ) . רק כאן מופיעה תיבת " ספינה " במקרא והיא שייכת לרובד לשוני מאוחר ( וראו במבוא , עמ ' . ( 13 יונה נמלט בבריחתו אל זרועות השינה ( " וישכב וירדם " ) והשינה משולה למוות : " האירה עיני פן אישן המוות" ( תהילים יג , ד ) . כנגד שלושת הפעלים שבהם תוארה פעולת המלחים ( " ויראו , ויזעקו , ויטילו " ) באים כעת שלושה פעלים בתגובתו של יונה : " ירד ... וישכב וירדם " . אך בעוד שתגובתם מעידה על יוזמה , תגובתו מבשרת הימנעות מפעולה . אחרי חזרה משולשת על פעלים משורש יר " ד בפסוקים ג - ה מגיעה תיבת " וירדם " ( ומשחק מילים הוא בין יר " ד ורד " ם ) , כשהתרדמה היא שיאו של תהליך ירידתו - בריחתו של יונה . ירכתיים צורת היחיד של המילה " ירכתיים " היא ירכה והיא מופיעה בברכת יעקב לשבטו של זבולון : " זבולון לחוף ימים ישכון ... וירכתו [ כלומר : קצה נחלתו ] על צידון" ( בראשית מט , יג ) . המילה " ירכה " גזורה כפי הנראה מן המילה " ירך " , שהוא חלקה של הרגל שמן הברך ולמעלה , ומשמעותה : קצה . בדרך כלל מצויה המילה במקרא בנסמך רבים : " ירכתי ארץ " ( ירמיה לא , ח ) , ירכתי הבית ( תהילים קכח , ג ) , " ירכתי המשכן " ( שמות כו , כב ) ועוד , ועל פי רוב הכוונה לקצה העמוק או המרוחק ביותר , שהרי נאמר ביונה שהוא ירד אל ירכתי הספינה ( וראו גם " אך אל שאול תורד , אל ירכתי בור " [ ישעיה יד , טו ]) . ויש והכוונה לקצה העליון , לפסגה המרוחקת , כפי שהוא בפסוק " השמים אעלה ממעל לכוכבי אל ארים כסאי ואשב בהר מועד בירכתי צפון " ( ישעיה יד , יג ) , פסגתו של ההר . בעברית החדשה נתייחדה המילה " ירכתיים " לתיאור חלקה האחורי של הספינה , וממילה זו נגזרה גם ה " ירכית " , שהיא חולצה אשר אינה מוכנסת לתוך המכנסיים ( או החצאית ) אלא משוחררת כך שתגיע עד לירך ( ויש כזו בין מדי צה " ל ) . מילה אחרת , שלא נקלטה בשפה , היא " ירכתון " - פיליטון קצר , היינו : רשימה הומוריסטית קצרה , המודפס בשוליו או בקצהו של עיתון או כתב עת ( מחידושי אליעזר בן יהודה ) . בין שינה למוות בריחה כבריחתו של יונה אל חיק השינה כמוה כמעט כהבעת משאלה למוות . ואכן , יונה יבטא מאוחר יותר את רצונו למות ויאמר " ועתה ה ' קח נא את נפשי ממני כי טוב מותי מחיי " ( ד , ג ) . הנביא אליהו , לעומתו , יבטא תחילה את שאיפתו למות ( " וישאל את נפשו למות ויאמר רב עתה ה ' קח נפשי " [ מלכים - א יט , ד ]) , אך משהמוות יבושש לבוא הוא מוצא מפלט בשינה ( " וישכב ויישן" [ שם , פסוק ה ]) . ( על הזיקה בין סיפורי יונה ואליהו ראו במבוא , עמ ' . 12 - 11 ) לשונות מוות ושינה אכן מתערבבות אלה באלה , כגון איוב ג , יא - יג : " למה לא מרחם אמות ... כי עתה שכבתי ואשקוט ישנתי אז ינוח לי " ) , ובספרות חז " ל נמצא לא מעט את ראיית השינה כמעין מוות חלקי וזמני . ואמר ר ' חנינא כי " נובלת מיתה - שינה " ( בראשית רבה יז , ה ) , כלומר בשינה יש משהו , חלק , מן המוות . ביטוי לכך ניתן בברכה הנאמרת בפי המתפללים עם פקיחת העיניים בבוקר : " מודה אני לפניך ... שהחזרת בי נשמתי " , וממשיכים ומברכים : " ברוך אתה ה ' המחזיר נשמות לפגרים מתים " . סער ותפילות באחד משירי המסע בים שחיבר המשורר רבי יהודה הלוי ( וראשיתו : " התרדוף נערות אחר חמישים " ) הוא מתאר באריכות סער בים , את תגובת המלחים ותפילתם לאלוהיהם , ובעקבותם את תפילתו שלו . תפילתו מהופכת מהתנהגותו של יונה , ובה גם שימוש חלקי בתפילת יונה ממעי הדגה , כגון הזכרת הסוף המתבאר כאן

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help