sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

מה היא קריאה " בחוזקה " ? שאלה זו שואלים שני התלמודים , הבבלי והירושלמי , כשהם עוסקים בפסוקנו ובתשובתם של אנשי נינוה . נראה שלא נשמטה מעיניהם העובדה שתיבת " בחוזקה" מופיעה במקרא עוד שלוש פעמים בלבד ותמיד במשמעות שלילית : יבין מלך חצור " לחץ את בני ישראל בחוזקה עשרים שנה " ( שופטים ד , ג ) , בני אפרים רבים עם יפתח בחוזקה ( שם ח , א ) ואילו משרתם של הכהנים בני עלי מאיים על מקריבי הקרבנות כי יקח מהם " בחוזקה " את החלק מן הקרבן שיבחר בו ( שמואל -א ב , טז ) . לאור זאת , מה היא קריאה אל אלוהים בחוזקה ? התלמודים מבינים מילה זו כמצביעה על אמירת דברים תקיפים ולאו דווקא דברי תחנונים , דברים תקיפים וטענות קשות שבצידם גם מעשים בוטים . התלמוד הבבלי ( תענית טז ע " א ) מספר : " אמרו לפניו : ריבונו של עולם ! עלוב ושאינו עלוב , צדיק ורשע מי נדחה מפני מי ? " אנשי נינוה טוענים כי לא כל אנשי העיר הם רשעים וחצופים ( " שאינו עלוב " ) ובוודאי יש ביניהם גם צדיקים וצנועים ( " עלוב " ) . האם לא ראוי שבזכות הצדיק והצנוע יבוטל עונשו של הרשע והחצוף ? ואילו בתלמוד הירושלמי ( תענית ב , א ) שם ר ' שמעון בן חלפותא בפי אנשי נינוה את הדברים : " חציפא נצח לכשירא כל שכן לטובתו של עולם " , כלומר : מדרך העולם החצוף שאינו בוש לומר את דבריו גובר על הכשר , זה ששותק ומצטנע , ובוודאי שדבר זה נכון כשמדובר בעניין המביא טוב לעולם , כהצלת אנשי נינוה ממוות , מטרה שלמענה ניתן וראוי אף לדבר בבוטות . ועוד מספרים התלמודים כי היו אנשי נינוה אוסרים " את הבהמות לחוד ואת הוולדות לחוד . אמרו לפניו : ריבונו של עולם ! אם אין אתה מרחם עלינו - אין אנו מרחמים על אלו " ( בבלי , שם ) או " העמידו עגלים מבפנים ואימותיהם מבחוץ , סייחים מבפנים ואימותיהם מבחוץ , והיו אלו גועים מכאן ואלו גועים מכאן . אמרו : אם לא נזכה לרחמים לא נרחם עליהם " ( ירושלמי שם [ המקור חלקו בארמית ]) . על מנהג אחרון זה של הפרדת בהמות מיניקות מצאצאיהם הזקוקים לינוק , כדי לעורר רחמי שמים או אף לתבוע מהם במפגיע להתערב במהלך העניינים , מעיד בתלמוד הירושלמי ר' אחא כי כך נוהגים לעשות בארצות שמדרום וממזרח לארץ ישראל ( " ערביא " ) . מתברר כי מסורות שונות בשני התלמודים לא רואות את תשובתם של אנשי נינוה כמעשה הראוי להערכה , אף אם השיג את מטרתו . על הסיבה לכך ראו להלן , עמ ' . 113 איור מתוך תנ " ך הדוכס מאלבה , כתב יד מאויר הכולל תרגום התנ " ך ופרשנויותיו בשפה הקאסטיליאנית . נכתב בידי רבי משה ארגל באזור טולדו ( סביב . ( 1430 האיור נותן ביטוי מלא למסופר בפסוקים ה - ח . מימין נראות קבוצות נפרדות של גברים ונשים , כאשר לשמאל הגברים כורע המלך לפני כס המלכות שעליו מונח כתרו , אות לכניעתו בפני האלוהים . לרגלי הנשים , קבוצת ילדים ערומים מושיטה את ידיהם בבקשה למזון . משמאל , קבוצות מקבילות של סייחים וטלאים , פרות ועגלים מביטות בערגה זו כלפי זו . משמאל לעיר נראה הנביא יונה המשקיף על האירוע כולו .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help