sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

שבעלי תשובה עומדין שם - צדיקים אינן עומדין " ( בבלי , סנהדרין צט ע " ב ) . הביטוי " חזרה בתשובה " יסודו בדברי חז " ל , כגון : " ישראל משתקעין בעוונות מיצר הרע שיש בגופן וחוזרין בתשובה והאלוהים בכל שנה סולח לעוונותיהם ומחדש לבם ליראתו " ( שמות רבה טו , ו ) או , לחילופין , " רשעים אפילו על פתחו של גיהנום אינם חוזרין בתשובה " ( בבלי , עירובין יט ע " א ) . בלשון ימינו נתייחד הצירוף במיוחד ליהודים חופשיים שקיבלו על עצמם עול תורה ומצוות , הלוא הם " בעלי תשובה " - אף הוא ביטוי שיסודו בספרות חז " ל , כגון : " אם היה בעל תשובה - לא יאמר לו זכור מעשיך הראשונים" ( בבלי , בבא מציעא נח ע " ב ) . תנועה של חוזרים בתשובה נתגברה משנות השישים והשבעים של המאה העשרים וקמו מוסדות לא מעטים הרואים ייעוד לעצמם להחזיר יהודים בתשובה , ובעלי תשובה מפורסמים - בהם אמנים רבים - עודדו מגמה זו . במקביל , ואף כנגד , מדברת החברה הישראלית על " יוצאים בשאלה " , הם אנשים שעזבו את אורח החיים הדתי , כאשר מילת " שאלה " מתבארת בכפל פנים : הטלת ספק בדת ובמצוותיה , וכהיפוכה של המילה " תשובה " , המתבארת בהקשר זה כמענה . על פרשת דרכים בפסוקנו " דרך " היא מנהג , אופן התנהגות , ואכן בביטויים רבים , במקרא ואחריו , משמשת " דרך " לציון התנהגותו של אדם , טובה או רעה . כך , למשל , " הדרך הטובה" ( מלכים - א ח , לו ) ובדומה " דרך צדיקים " ( תהילים א , ו ) והיפוכה " דרך רשעים " ( שם ) . הנוהג כהלכה שומר את " דרך ה '" ( בראשית יח , יט ) ומי שאינו עושה את מצוותיו הולך " בדרך שקר " ( תהילים קיט , כט ) . הפושע יבוא על עונשו , " לתת דרכו בראשו " ( מלכים - א ח , לב ) והחוטאים " יאכלו מפרי דרכם " ( משלי א , לא ) . צדיקים לעומת זאת ילכו ב " דרך חיים " ( משלי ו , כג ) ודרכם תצלח ( ראו יהושע א , ח ) . אדם חוטא נקרא לתקן את דרכיו הרעות , כלומר לשוב מהן , כאמור בפסוקנו או בירמיה כה , ה : " שובו נא איש מדרכו הרעה " . " דרך " מציינת גם את מנהגו של עולם , " דרך העולם" ( בראשית רבה לב , יא ) ובלשוננו " מדרך הטבע " . לנשים יש " דרך נשים " ( בראשית לא , לה ) , גבר נמשך לאישה כ " דרך גבר בעלמה " ( משלי ל , יט ) ובא עליה " כדרך כל הארץ " ( בראשית יט , לא ) וסופם של בני אדם למות , היינו ללכת ״בדרך כל הארץ " ( יהושע כג , יד ) . בספרות חז " ל נתחדש הביטוי " דרך ארץ " והוקנו לו משמעויות מגוונות : דרכו של העולם , יחסי מין ( ו " פרישות דרך ארץ " בהגדה של פסח משמעו הימנעות מקיומם ) , התנהגות חברתית ראויה ונאותה ( " דרך ארץ קדמה לתורה " [ ראו ויקרא רבה יט , ג ]) ואף מלאכת כפיים ( " יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ " [ אבות ב , ב ]) . בין חיבוריהם של חז " ל נמצאת אף מסכת המוקדשת להנחיות להתנהגות ראויה ומכובדת , מסכת הקרויה בשם " מסכת דרך ארץ " . דרך אגב : העברית שבפינו משופעת בביטויים מטאפוריים שבהם משמשת המילה " דרך " , כגון בדרך כלל , דרך ביניים , פרשת דרכים , קיצורי דרך , וכיוצא באלה דרכים שונות לעשות שימוש במילה נפוצה זו . " לא ישמע עוד חמס בארצך " ( ישעיה ס , יח ) תיבת " חמס " משמשת במקרא לציון גזל ועושק ( פרט לפסוקנו ראו צפניה א , ט : " הממלאים בית אדוניהם חמס ומרמה " , ועוד ) , מרמה , ההיפך ממשפט וצדק ( למשל : " חמס ושוד הסירו ומשפט וצדקה עשו " [ יחזקאל מה , ט ]) , מעשה רע ופשע ( כגון : " ישוב עמלו בראשו ועל קדקדו חמסו ירד " [ תהילים ז , יז ]) . הצירוף של חמס וכף , כפי שהוא בפסוקנו , הוא מטבע לשון מקראית המתאר את הרכוש הגזול שבידי האדם ( איוב טז , יז : " לא חמס בכפי " ) , וכיוצא בזה . דובר העברית השומע את תיבת " חמס " איננו יכול שלא להיזכר בשמה של תנועת החמאס ( מילה ערבית שפירושה התלהבות או גבורה , והיא אף ראשי התיבות של הביטוי [ הערבי ] " תנועת ההתנגדות המוסלמית " ) , ובקוראו פסוק כגון " כי מלאה הארץ חמס " הוא מיד חושב על ימינו שלנו ומקווה , כדברי הנביא ישעיהו , שלא ישמע עוד חמס בארצנו .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help