sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

דג ודגה חד הם עשרות רבות של מילים בספרות המקראית מופיעות בשתי צורות , צורת זכר וצורת נקבה , ומשמעותן אחת . החילוף ביניהן הוא עניין סגנוני , הבא לתפארת המליצה והגיוון . כך למשל : " ואומר אך חושך ישופני ולילה אור בעדני . גם חושך לא יחשיך ממך ולילה כיום יאיר כחשיכה כאורה " ( תהילים קלט , יא - יב ) . והנה דוגמאות נוספות בסדר הא " ב : אופל ואפלה , גיל וגילה , להב ולהבה , ליל ולילה , מנוח ומנוחה , נתיב ונתיבה , סער וסערה , עזר ועזרה , ענן ועננה , פרץ ופרצה , צדק וצדקה , רשע ורשעה . יונה בין הדג לדגה המעבר הסגנוני בין " דג " ל " דגה " לא נמלט מעיני המדרש , וזה עשה בו שימוש מבדח במקצת , כחלק מעלילותיו המופלאות של יונה במצולות הים . וכך מספר מדרש יונה : " והיה יונה שלושה ימים במעי הדג ולא התפלל . אמר הקדוש ברוך הוא : ' אני הרחבתי לו מקום במעי הדג כדי שלא יצטער והוא אינו מתפלל לפני !? אני מזמן לו דגה מעוברת בשלוש מאות ושישים וחמישה אלפים דגים קטנים כדי שיצטער ויתפלל לפני , שאני מתאווה לתפילתן של צדיקים ' . באותה שעה זימן לו הקדוש ברוך הוא דגה מעוברת , והלכה אצל הדג . אמרה הדגה לדג : ' איש נביא שבמעיך , שיגרני הקדוש ברוך הוא לבולעו , אם אתה פולטו - מוטב , ואם לאו - אני בולעתך עמו ' . אמר לה הדג לדגה : ' מי יודע זה שאת אמת אמרת ? ' אמרה : ' לוויתן יודע ' . הלכו שניהם אצל לוויתן . אמרה לו דגה ללוויתן : ' מלך על כל דגי ימים ! אין אתה יודע ששיגרני הקדוש ברוך הוא אצל דג זה לבלוע הנביא שבמעיו ? ' אמר לה ' הן ' ... פלטו הדג ובלעה אותו הדגה . כיון שנכנס לתוך מעיה היה מצטער בצער גדול מתוך הטינוף ומתוך זוהמתה של דגה , מייד כיוון לבו לתפילה לפני הקדוש ברוך הוא , ' ויתפלל יונה אל ה ' אלוהיו ממעי הדגה '" ( אוצר מדרשים , עמ ' . ( 219 יושם אל לב שקטע זה משלב בסיפור יונה את הלוויתן , וראו עמ ' . 73 יונה במעי המטוס המשורר ט ' כרמי ( 1994 - 1925 ) הופך בשירו " וחוזר חלילה " ( בספרו " חצי תאוותי " , הקיבוץ המאוחד , תל אביב תשמ " ד , עמ ' 54 ) את יונה מנוסע בבטן הדג במצולות הים לנוסע במטוס , לוויתן אווירי . בשיר זה יונה הוא סמל לאדם המודרני , המבקש לברוח מעצמו ומאמין שיש בכוחו לעשות כן . כל עוד הוא מצוי בין שמים לארץ , הוא נהנה מן הפינוקים שהטיסה מציעה לו , ומאמין שהצליח במשימתו , כי ידיו ריקות ממטען הזיכרונות והמצוקות שמהם ברח . כל זאת עד לנחיתה המחזירה אותו אל קרקע המציאות . כשהוא מחכה בהכנעה למטענו הישן , עם ירידתו מן המטוס , ברור לו שמה שהיה הוא שיהיה , ומכאן גם שמו של השיר . ביטוי לתפיסה זו נותן המשורר גם בחזרה בבית האחרון על מילות הפתיחה של השיר . יונה הרדוף , יונה הנס , יונה במעי הלויתן האוירי : מטיל הלוך ושוב בניחותא , מחיך אל ידיו הריקות . נוח לו : מקנח את פניו במגבת חמה , מגלגל סכריה בסתר לשונו , ונוחת בחוף החדש . קל - רגל , קל - ראש , משתאה למשובת האורות , משתבח בגבורת השכחה מתברך בחליפתו . יונה הרדוף , יונה הנס , יונה שהעז ונמלט ונפלט : עומד על עמדו ככל האדם , מחכה בהכנעה למטענו הישן .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help