sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:34

פרק א פסוק ה ויּיראו המּלּחים ויּזעקו איש אל אלֹהיו ויּטלו את הכּלים אשר בא ֳ ניּה אל היּם להקל מעליהם ויונה ירד אל ירכּתי הסּפינה ויּשכּב ויּרדם : המלחים הם הראשונים להגיב על הסער הגדול . ליראה - כפי שנראה עוד להלן - נודע תפקיד מרכזי בפרק הראשון של הספר . יראת המלחים כאן אינה אלא רגש של פחד נורא , הגורם להם לפנות לעזרת אלוהיהם ( והיא פעולה ראשונה שהם נוקטים בטרם יפנו לדרך המעשה , להטלת כלי הספינה הימה ) . בעוד יונה , נביא ה ' , ברח מלפני אלוהיו , המלחים מגלים אמונה באלוהיהם , והם זועקים אליהם ( והשוו תגובת יורדי הים על רוח הסערה ששולח אלוהים לים : " ויצעקו אל ה ' בצר להם " [ תהילים קז , כח ]) . פניית המלחים לעזרת אלים שונים מעידה על הרכבו המגוון של צוות האניה ; למרות השוני שביניהם חולקים כולם אמונה בכוח אלוהיהם לסייע להם . אלוהי המלחים אינם נענים לתפילתם משום שאינם אלא אלילים . מדרש פרקי דרבי אליעזר מרחיב כאן ואומר : " משבעים לשונות היו באניה וכל אחד ואחד היו אלוהיו בידו , ואומרים ' והיה האלוהים אשר יענה ויציל אותנו מן הצרה הזאת הוא האלוהים ' ועמדו וקראו בשם אלוהיהם ולא הועילו מאומה " ( פרק ט ) . התרגום הארמי מוסיף דברים לפסוק ואומר מפורשות כי המלחים ראו שאין באלוהיהם כל תועלת . כשלון התפילה לא היה בכוחו לרפות את ידיהם של המלחים והם מטילים את הכלים אשר באניה אל הים . הטלת הכלים ניצבת כנגד הטלת הרוח על ידי ה ' ( כאמור בפסוק הקודם ) , אך זו לא תועיל והסער לא ייפסק עד שה ' ישיג את מטרתו ויונה הבורח יוטל המימה . הכלים כאן הם כנראה מיכלים שהכילו את מטען האניה ( ראו מלכים - ב ד , פסוקים ג - ו , שמהם ברור כי " כלים " הם כלי קיבול ) , ונוצר משחק מילים בין " כלים " לבין " להקל " . את הקריאה לאלוהים אין צורך לנמק , אך יש צורך להבהיר את טעמו של המעשה המתרחש במישור האנושי , את השלכת הכלים . להטלת כלים בשעת סער ראו גם בבא קמא קטז ע " ב : " ספינה שהיא מהלכת בים עמד עליה נחשול לטובעה - והקלו ממשאה " . יונה , לעומת המלחים ( ותנו דעתכם לסדר המילים המבטא לעומתיות ובו זמניות : " ויונה ירד " ) , ממשיך בשיטתיות את בריחתו - ירידתו . אחרי שירד ליפו וירד לאניה הריהו יורד כעת לירכתיה . ירידתו המתמשכת של יונה מביעה את שאיפתו להתרחק מן ה ' התרחקות מירבית , ואולי יש בה רמז לרצונו למות , לרדת שאולה ( והשוו בראשית לז , לה : " כי ארד אל בני אבל שאולה " ) . ירכתי הספינה הם הקצה התחתון שלה , כפי שמתרגם התרגום הארמי ביטוי זה : " לארעית שידא " כלומר

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help