sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:151

ראיית המגילה כאלגוריה , כביטוי שירי ליחסי האלהים ( האוהב ) וכנסת ישראל ( אהובתו ) . שמות רבה מדרש לספר שמות המורכב משני חלקים . הראשון ( פרשות א - יד ) עוסק בפרקים א - י של ספר שמות , דן בהם על - פי סדרם ומביא עליהם מסורות אגדיות רבות ומגוונות . שפתו עברית וזמנו כנראה המאה התשיעית ( ראה אור במהדורתו המדעית של א ' שנאן [ ירושלים תשמ " ד , ואליה הפנינו בציטוטים ממדרש זה עד לפרשה יד ]) . חלקו השני של המדרש עוסק בפסוקים נבחרים מספר שמות ודומה מצד לשונו ואופיו הספרותי למדרש התנחומא ( ראו בערכו ) . אף חלק זה כתוב עברית וזמנו מן המאה השביעית לערך . תוספתא אוסף של חומר תנאי שלא נכלל במשנה של ר ' יהודה הנשיא . לשונה עברית ומקובל לומר שהיא התהוותה ונערכה בארץ ישראל במאת השנים שלאחר חתימה המשנה . התוספתא בנויה על - פי דגם המשנה ונושאיה ויחסה אליה הוא רב - פנים : לעיתים היא מנמקת את המשנה , לעיתים סותרת אותה ולעתים מוסיפה עליה או מרחיבה אותה . את התוספתא הוציאו במהדורות מדעיות מ " ש צוקרמאנדל ( מהדורה שנייה , ירושלים תש " ל ) ושאול ליברמן ( ניו יורק תשט " ו - תשל "ג [ לסדרים זרעים , מועד , נשים וחלק מסדר נזיקין ]) . תלמוד בבלי התלמוד הבבלי הוא חיבור רב היקף , הבנוי בעקבות המשנה ומרחיב בעיסוקו בהלכה ובאגדה , במחשבה ובמוסר , בהיסטוריה ובתאולוגיה ובשאר תחומי הידע האנושי . הוא כתוב בעיקרו בארמית בבלית שנהגה כשפת הדיבור בבבל של תקופת היווצרותו ( המאות השלישית - השישית ) , אך הוא משבץ במהלך דבריו גם מסורות עבריות קדומות שהגיעו אליו מארץ ישראל . הפירושים הרבים שזכה להם מאז ימי הגאונים ועד ימינו , ביאורים וחידושים , פלפולים והרחבות , עשו אותו בעליל לחיבור המרכזי של התורה שעל - פה , אשר עיצב את לשונו של עם ישראל , ספרותו , הלכתו ומחשבתו . תלמוד ירושלמי התלמוד הירושלמי , המכונה גם " תלמוד ארץ ישראל " , מכיל את תורתם של אמוראי ארץ ישראל שחיו במאות השלישית - החמישית . הוא כולל דיון מגוון בנושאים רבים , בהלכה ובאגדה , בעקבות כארבעים מסכתות של המשנה . התלמוד הירושלמי כתוב ארמית גלילית , ונראה שבאזור גם זה נתהווה , לפחות במרביתו . לא רבים עסקו בו , ועל כן עלו בנוסחו שיבושים רבים ופירושיו מעטים במספר . התלמוד נדפס לראשונה בוונציה בשנת רפ " ג , ולאחרונה התפרסם בידי י ' זוסמן מתוך כתב היד היחידי שלו , כתב יד ליידן ( ירושלים תשס " א ) , ועל -פי נוסח זה ראוי לצטטו . תנחומא מדרש העוסק בכל חמשת חומשי תורה וקרוי על שמו של רבי תנחומא בר אבא , מגדולי הדרשנים בארץ ישראל בתקופת האמוראים , אף שכנראה אין הוא מחברו היחיד או העיקרי . המדרש בנוי מדרשות ארוכות המיוסדות על פסוקים נבחרים מן התורה , פסוקים שבהם נהגו לפתוח את קריאתה לפי מנהגי הקריאה בתורה בארץ ישראל . מדרש התנחומא , הכתוב בעיקר עברית ומצטיין בצורות ספרותיות ובלשונות המיוחדות לו , נערך באזור ארץ ישראל , אך שאלת זמנו לא הוכרעה וסביר לומר שיש בו שכבות רבות ושהוא הגיע לגמר גיבושו במאה השישית או השביעית . בידינו הוא מצוי בשתי מהדורות , זו שנדפסה בקושטא בשנים ר " פ-רפ " ב וזו שפורסמה בידי ש ' בובר , וילנה תרמ " ג . תרגום אונקלוס התרגום הארמי הנפוץ ביותר והסמכותי ביותר לתורה . על - פי המקורות היה אונקלוס גר צדק שחי בארץ ישראל בשלהי המאה הראשונה לספירה ובראשית המאה השנייה . תרגום זה נדד מארץ ישראל לבבל , ושם

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help