sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

תשובה מה היא ? רעיון התשובה מופיע רבות במקרא ובסוגות ספרותיות מגוונות . בהיסטוריוגרפיה המקראית מופיעות קריאות רבות לתשובה , לנטישת האלילים ולקיום מצוות ה ' , כגון בדברי שמואל לעם : " אם בכל לבבכם אתם שבים אל ה ' הסירו את אלוהי הנכר מתוככם " ( שמואל - א ז , ג ) . גם הנביאים מרבים לקרוא לתשובה - שעניינה לעיתים התרחקות מחטא , קבלת עול מצוות ואמונה באלוהים - וכך כבר בין הראשונים שבהם : " שובה ישראל עד ה' אלוהיך כי כשלת בעווניך . קחו עמכם דברים ושובו אל ה '" ( הושע יד , ב - ג ) . הנביא עמוס מיצר על כך שהעם לא שב אל ה ' אף שהפליא בהם את מכותיו פעם אחר פעם ( ד , ו - יג ) . בצל הגלות ההולכת וקרבה התחזקו הניסיונות להחזיר את העם בתשובה כדי לשנות את המהלך ההיסטורי הצפוי . אלוהים מצפה מירמיהו לקרוא בחצר המקדש ולשכנע את העם ללכת בתורתו : " אולי ישמעו וישובו איש מדרכו הרעה וניחמתי אל הרעה אשר אנכי חושב לעשות להם מפני רוע מעלליהם " ( כו , ג ) . ובנבואת יחזקאל , בזמן החורבן , נאמר " איש כדרכיו אשפוט אתכם בית ישראל נאום אדני שובו והשיבו מכל פשעיכם ולא יהיה לכם למכשול עוון " ( יח , ל ) . בעקבות הגלות מתחזקת הציפייה לתשובה . כך בפרקי ספר דברים המניחים כי אין מנוס מן הגלות , אך מבטיחים כי בעקבות התשובה יסלח האלוהים לעם ויחזיר אותו לארצו : " ושבת עד ה ' אלוהיך ושמעת בקולו ... ושב ה' אלוהיך את שבותך וריחמך ושב וקיבצך מכל העמים אשר הפיצך ה ' אלוהיך שמה " ( ל , ב - ג ) . נביאי שיבת ציון , מאוחר עוד יותר , שבים וקוראים לתשובה . כך פותח ספר זכריה : " קצף ה ' על אבותיכם קצף . ואמרת אליהם כה אמר ה ' צבאות שובו אלי נאום ה ' צבאות ואשוב אליכם אמר ה ' צבאות " ( א , ב - ג ) , וגם הנביא מלאכי קורא : " שובו אלי ואשובה אליכם אמר ה ' צבאות " ( ג , ז ) . הן פעולת האדם והן תגובת האל מעוצבות באמצעות פועל מן השורש שו " ב . התשובה כוללת גם הודאה בחטא . רעיון זה בא לביטוי בולט במזמור נא ( שכותרתו : " למנצח מזמור . לדוד בבוא אליו נתן הנביא כאשר בא אל בת שבע " ) . שם מתוודה המשורר על חטאיו ( " הרב כבסני מעווני ומחטאתי טהרני . כי פשעיי אני אדע וחטאתי נגדי תמיד . לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי " [ פסוקים ד - ו ]) ומבטיח להחזיר בתשובה גם פושעים וחוטאים אחרים ( "אלמדה פושעים דרכיך וחטאים אליך ישובו " [ פסוק טו ]) . לאחר שישוב האדם בתשובה יזכה לסליחת האל : "יעזוב רשע דרכו ואיש אוון מחשבותיו וישוב אל ה ' וירחמהו ואל אלוהינו כי ירבה לסלוח " ( ישעיה נה , ז ) . הקישור בין תשובה לסליחה בא לביטוי בולט , מאוחר יותר , בתפילה המרכזית שבסידור התפילה , תפילת שמונה עשרה , שבה באות זו אחר זו שתי ברכות , הברכה החמישית העוסקת בתשובה ( " ברוך אתה ה ' הרוצה בתשובה " ) והשישית שעניינה הסליחה ( " ברוך אתה ה ' חנון המרבה לסלוח " ) . גם הווידוי הוא נושא מרכזי בספרות חז " ל ובמיוחד בעולם התפילה כפי שגיבשוהו . רשימה ארוכה של חטאים ( שראשיתה , על סדר האלפבית , במילים " אשמנו בגדנו גזלנו דיברנו דופי " וכו ' ) נאמרת במרבית התפילות של ימות החול ובעוצמה גדולה הרבה יותר בימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים , הם " עשרת ימי תשובה " . ( על קריאת ספר יונה ביום הכיפורים ראו עמ ' . 18 ) התלמוד הירושלמי ( ראש השנה א , ג ) קובע כי " שלוש פינקסיות [ = ספרים בשמים שבהם רשומים שמות בני האדם ] הם : אחת של צדיקים גמורין ואחת של רשעים גמורין ואחת של בינוניים . זה של צדיקים גמורין כבר נטלו איפופסי [ = גזר דין ] של חיים מראש השנה , זה של רשעים גמורין כבר נטלו איפופסי שלהן מראש השנה , של בינוניים - כבר ניתן להן עשרת ימי תשובה שבין ראש השנה ליום הכיפורים , אם עשו תשובה - נכתבין עם הצדיקים , ואם לאו - נכתבין עם הרשעים " . השבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים מכונה " שבת תשובה" ( או " שבת שובה " ) על שם ההפטרה הנקראת בה , דברי הנביא הושע ( יד , ב ואילך ) שהוזכרו לעיל . על חשיבותה של התשובה מעידים חז " ל באומרם כי " שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם , אלו הן : תורה , ותשובה , גן עדן , וגיהנום , כסא הכבוד , ובית המקדש , ושמו של משיח " ( בבלי , נדרים לט ע " ב ) , ועל גדולתם של החוזרים בתשובה נאמר בתלמוד כי " מקום

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help