sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

קיד , ג ) , " תהום אמר לא בי היא וים אמר אין עמדי" ( איוב כח , יד ) , " אל תיראי אדמה גילי ושמחי " ( יואל ב , כא ) , " גם ברושים שמחו לך ארזי לבנון " ( ישעיה יד , ח ) , והבריאה כולה : " ישמחו השמים ותגל הארץ ירעם הים ומלואו . יעלוז שדי וכל אשר בו אז ירננו כל עצי יער" ( תהילים צו , יא - יב ) . בשל יכולתה להפתיע היתה ההאנשה מאז ומתמיד כלי ביטוי רב עוצמה במיוחד בשירה , בימי הביניים ( "ציון הלא תשאלי לשלום אסירייך " [ רבי יהודה הלוי ]) , בשירה החדשה ( " בבדידות קורנת נם חרמון הסבא" [ רחל ]) , בשירי ילדים ( " בגני בצידה של מרפסת אור וצל שיחקו בתופסת " [ לאה גולדברג ]) ובזמר הישראלי גם יחד ( " הברושים לא ידעו אם לצחוק או לבכות" [ שלמה ארצי ]) . על דרכו של המקרא להאניש גם את דמותו של האלוהים , ועל דרכם של התרגומים הארמיים לסלק את ההאנשה ראו עמ ' . 112 רוח רוח רוח התלמוד הירושלמי ( ברכות ט , ב ) עומד על כך שרק בשלושה פסוקים מופיע הצירוף " רוח גדולה " , ולפיכך קובע כי " בשלושה מקומות יצא הרוח שלא במשקל [ כלומר : במידה גדולה ] וביקש להחריב את העולם כולו . אחת בימי יונה ואחת בימי אליהו ואחת בימי איוב " , ופסוקנו מובא כראיה לעניין יונה . לגבי אליהו מובא סיפור אליהו בחורב ( ובו " והנה ה ' עובר ורוח גדולה וחזק מפרק הרים ומשבר סלעים " [ מלכים - א יט , יא ]) , סיפור שזיקתו לסיפור יונה בולטת , וראו עמ ' . 12 - 11 לגבי איוב מצוטט הכתוב " והנה רוח גדולה באה מעבר המדבר " ( איוב א , יט ) , רוח הרסנית שהחריבה את בית בנו הבכור של איוב וקברה תחתיו את בניו ובנותיו כולם . בכל המקרים האלה נשלחה הרוח בידי האלהים . אל אליהו ואל יונה היא נשלחה כדי ללמדם לקח , ואילו אל איוב נשלחה הרוח כדי להעמידו בנסיון . כמה אניות נלכדו בסערה ? מדרש פרקי דרבי אליעזר ( פרק ט ) מעיר כי " פרשו [ בים ] מהלך יום אחד ובא עליהם סער גדול בים מימינם ומשמאלם , ושאר כל האניות עוברות ושבות בשלום בשתיקת הים , והאניה שירד בה יונה היתה בצרה גדולה וחישבה להישבר " , היינו שרק האניה שבה נסע יונה נתונה היתה בסכנה , בעוד שהסערה לא פגעה באניות אחרות שחלפו לידה . את קביעתו זו של המדרש יש להבין כדרך לבניית מנגנון בקרה , אשר יוכיח כי אכן עניין לנו עם נס . סיפורי ניסים עוררו מאז ומתמיד פליאה רבה אך גם מידה של פקפוק ואף ניסיון להציע לנס הסבר רציונאלי . יכול היה הקורא הספקן לסבור , כי הסערה באה בדרך הטבע , וכי אין לה דבר וחצי דבר עם פועל האלוהים ועם כוונתו ללמד לקח את הנביא הבורח , אך העובדה שרק ספינתו של יונה נלכדה בסערה באה לבטל מחשבה אפשרית זו ולחזק את האמון בנס . ( על מנגנון בקרה נוסף המופיע במדרש זה ראו להלן על פסוק טו . ) " אניות בים סוער " , ציור ( שמן על בד ) מעשה ידי Willem van de Velde , the Younger צייר הולנדי ( . ( 1707 - 1633

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help