sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

פרק ב פסוק ב ויּתפלּל יונה אל ה ' אלֹהיו ממּעי הדּגה : המצוקה , הכליאה הממושכת בחשכה ומן הסתם הרעב והצמא , עשו את שלהם . יונה שברח מפני ה ' מבין שאין לו מוצא אלא על ידי חידוש הקשר עם אלוהים , בבקשת רחמים וישועה , בתפילה . בתפילת שלמה ( מלכים - א ח , לח ) נזכרת צרת היחיד , כצרתו של יונה , המעוררת אותו לפנות לאלוהיו : " כל תפילה כל תחינה אשר תהיה לכל האדם לכל עמך ישראל אשר ידעון איש נגע לבבו ופרש כפיו אל הבית הזה " . דוגמאות לתפילה שבה שופך האדם ברוב ייאושו את לבו בפני אלוהיו אפשר למצוא גם במקומות אחרים במקרא , כגון המסופר על משה ( במדבר יא , יא - טו ) , שמשון ( שופטים טז , כח ) או אליהו ( מלכים - א יט , ד ) . יונה גם ישוב ויתפלל פעם נוספת בהמשך העלילה ( ד , ב - ג ) , וראו שם . הפסוק מדגיש כי יונה פונה כאן אל " ה ' אלוהיו " , להזכירנו את דברי רב החובל בפרק א , ו : " קום קרא אל אלוהיך " ; אז , בשעת הסער בים , נמנע יונה מקרוא אל אלוהיו , ואילו עתה , בהיותו במצב שאין ממנו מוצא , הוא נאלץ לפנות אליו בתפילה . לזיקה בין צירוף המילים " ה ' אלוהיו " , המבטא קירבה מיוחדת לאלוהים , לבין תפילה שנושא אדם ראו גם " ויחל משה את פני ה ' אלוהיו " ( שמות לב , יא [ וראו עוד מלכים - ב ה , יא ]) . קריאה אל האלוהים כמוה כתפילה אליו , וראו להלן פסוק ח . המספר חוזר ומזכיר לקורא שיונה מצוי ומתפלל " ממעי הדגה " , וזאת כדי להדגיש את המצוקה שבה הוא שרוי , במעמקי הים , באפילה ובקרבו של דג מצחין . " דגה " היא בדרך כלל שם עצם קיבוצי ( כגון דברים ד , יח : " תבנית כל דגה אשר במים מתחת לארץ " ) , אך לא נראה שלכך כיוון בעל ספר יונה . " דגה " בפסוקנו הוא גיוון סגנוני למילת " דג " . המשכו הטבעי של פסוק ב הוא בפסוק יא , בדבריו של ה ' אל הדג . על שילוב תפילת יונה בסיפורנו ראו להלן . מעיי מעיי ... בעוד יונה יושב במעי הדגה נפנה את תשומת הלב אל מילה זו ושימושיה בלשון המקרא . בדרך כלל המעיים הם שם כולל לאיברים הפנימיים , משכן הרגשות , כגון " על כן מעיי למואב ככינור יהמו וקרבי לקיר חרש " ( ישעיה טז , יא ) . גם אברים פנימיים אחרים משמשים בתפקיד דומה , כגון הלב ( " ויעלוז לבי ומשירי אהודנו " [ תהילים כח , ז ]) והכליות ( " ותעלוזנה כליותי " [ משלי כג , טז ]) . בפסוקים אחרים , כבפסוקנו , המעיים הם כינוי ספציפי למערכת העיכול , כמו שהוא גם בדברי ה ' ליחזקאל : " בן אדם בטנך תאכל ומעיך תמלא את המגילה הזאת " ( ג , ג ) . יש וכוונתם לרחמה של האישה , כגון מה שנאמר לרבקה הנושאת ברחמה את יעקב ועשו : " שני גויים בבטנך ושני לאומים ממעייך יפרדו " ( בראשית כה , כג ) , אך גם אבר ההולדה של הזכר מכונה במילה זו , כדברי דוד על אבשלום : " בני אשר יצא ממעיי " ( שמואל -ב טז , יא ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help