sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

פרק ג פסוק ח ויתכּסּו שׂקּים האדם והבהמה ויקראו אל אלֹהים בחזקה ויש ֻ בו איש מדּרכּו הרעה ומן החמס אשר בכפיהם : כהמשך לציווי המלך לתת ביטוי לאבלות על דרך השלילה , עובר הוא לצווים על דרך החיוב . גולת הכותרת של הביטוי החיצוני לאבלות היא כיסוי בשק : " ויתכסו שקים האדם והבהמה " . לכאורה צו זה הוא מיותר , שהרי אנשי נינוה ( כאמור בפסוק ה ) כבר צמו ולבשו שקים מדעתם , אך החידוש בדברים היא הקביעה שלבוש השק חל גם על הבהמות . יש בין החוקרים מי שסובר כי המילים " האדם והבהמה " בפסוקנו נכפלו בטעות בעקבות הופעתן בפסוק הקודם , וכי לא היה לבהמות חלק בלבוש השקים ( ואף לא בקריאה לאלוהים , וראו בהמשך ) , אך הציטוטים שהובאו לעיל מספר יהודית ומדברי הרודוטוס ( ראו בפירוש הפסוק הקודם ) מחזקים את תוקף הנוסח כצורתו . החידוש הגמור בצו המלך הוא התביעה לתפילה ולחזרה בתשובה : " ויקראו אל אלוהים בחוזקה " , ממש כשם שהמלחים קראו לה ' בתפילה ( א , יד ) . קריאה " בחוזקה " היא קריאה בעוצמה ומתוך סערת נפש וכוונה ( וכדברי רד " ק : " בכל לב " ) . האם מצווה המלך שגם הבהמות יקחו חלק בתפילה ? כך או כך , החזרה בתשובה היא עניין לבני האדם בלבד : " וישובו איש מדרכו הרעה " ; כל אחד ואחד ! ניכרת כאן השפעת ספר ירמיה , " אולי ישמעו וישובו איש מדרכו הרעה " ( כו , ג ) . לביטויים דומים ראו עוד : " ויתפללו ... וישובו מדרכיהם הרעים " ( דברי הימים - ב ז , יד ) ועוד . במקום שהנביא נמנע מלמלא את חובתו באמונה עושה אפוא המלך את מלאכתו . ורק עתה נגלית לקורא לראשונה מהות חטאם - רעתם של אנשי נינוה . תיבת " הרעה " מתארת בהכללה את חטאם של אנשי נינוה , ובה גם פותח ספרנו : " וקרא עליה כי עלתה רעתם לפני " ( א , ב ) . אפיון מפורט ומדויק יותר של החטא בא במילים " החמס אשר בכפיהם " . " חמס " הוא בעיקרו של דבר גזל ועושק , וגם דור המבול הואשם בחטא החמס , " כי מלאה הארץ חמס " ( בראשית ו , יא - יב [ על זיקת סיפורנו לסיפור דור המבול ראו עמ ' . [( 10 - 9 המלך תובע אפוא מנתיניו לשנות את התנהגותם , ושינוי זה הוא ורק הוא עשוי להושיעם . שם העצם " תשובה" איננו מקראי , אך הוא רווח בספרות חז " ל . במקרא נמצא רק את הפועל שו " ב , כמו שהוא בפסוקנו וראו להלן בפסוק י . עם זאת , רעיון התשובה הוא רעיון מרכזי גם בחשיבה המקראית .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help