sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

המשך הכתוב , " אל ירעו " , מתייחס רק לבעלי החיים , כדוגמת הצו שניתן לבני ישראל לפני מתן לוחות הברית בשנית : " גם הצאן והבקר אל ירעו " ( שמות לד , ג ) . לשיתוף הבהמות בצום עם בני אדם ראו בספר יהודית ד , ט - י : " ויזעקו כל איש ישראל אל אלוהים בחוזקה רבה ויענו את נפשותם בצום גדול , הם ונשיהם טפם ובהמתם , וכל תושב ושכיר ועבד מקנת כספם שמו שקים במתניהם " . לכך ניתן להוסיף את עדותו של ההיסטוריון היווני בן המאה החמישית לפנה " ס הרודוטוס ( ספר ט , כד ) , המספר על הפרסים שבהמותיהם השתתפו בטקסי האבלות : " הם גזזו את שערות ראשם , גם לסוסים , גם לבהמות המשא , ומילאו הכול בזעקות שבר " ( כתבי הרודוטוס , תרגום א ' שור , ירושלים תרצ " ו , ב , עמ ' . ( 253 - 252 סיום הפסוק , " ומים אל ישתו , " מתייחס לבני האדם ולבהמות גם יחד . " אדם ובהמה תושיע" מלך נינוה מצוה שגם בעלי חיים ינהגו מנהגי אבלות ויגלו חרטה , ממש כאנשי העיר . בעלי חיים הנוהגים כבני אדם ואף מדברים כמותם אופייניים למשלי החיות בתרבויות העולם והם מצויים גם בספרות האגדה של חז " ל ( כגון משל השועל והכרם [ קהלת רבה ה , א ]) , אך אין לנו דוגמתם במקרא , להוציא אולי סיפור הנחש בגן עדן , שיסודו המיתולוגי ברור , וסיפור אתונו של בלעם , שרק במעשה ניסים פתחה את פיה ודיברה . אך אולי יש לצרף לכאן גם לשון שירה נבואית , כגון דברי הנביא יואל ( א , יח ) הקורא לבני האדם לצום בעקבות בצורת ורעב , ומוסיף ואומר כי " מה נאנחה בהמה נבוכו עדרי בקר כי אין מרעה להם " . המדרש ( שמות רבה מה , א ) שחש בזרות שבדרישה לעטות שק על הבהמות ( כאמור בפסוק הבא ) ולמנוע מהן מזון ומשקה , שם בפי אנשי נינוה הפונים לאלוהים דברים אלו : " אמרו לפניו , ריבון העולם הבהמה אינה יודעת כלום , ואתה מזכה אותה , אף אנו חשוב אותנו כבהמה " . הבהמות - לפי מדרש זה - לא התאבלו , אך המעשה הסמלי הזה בא לעורר את רחמי האלוהים על בני האדם , כאמור " אדם ובהמה תושיע ה '" ( תהילים לו , ז ) , פסוק הנדרש לא אחת כאומר כי " אדם בזכות בהמה תושיע ה '" ( בראשית רבה לג , ב ) . כאשר רשעת האדם רבה , יורדים גשמים וזורחת השמש והעולם מתקיים בזכות הבהמות שאינן יודעות רשעה מה היא . בדרך כלל תמונת היחס במקרא בין בעלי חיים ובני אדם היא הפוכה , כשהמקרא משווה אנשים ותכונותיהם לבעלי חיים : אדם מהיר כצבי ( שמואל - ב ב , יח : " ועשהאל קל ברגליו כאחד הצבאים אשר בשדה " ) , אמיץ כאריה ( שם יז , י : " והוא [ דוד ] גם בן חיל אשר לבו כלב האריה " ) , עלוב ככלב ( מלכים - ב ח , יג : " ויאמר חזאל כי מה עבדך הכלב כי יעשה הדבר הגדול הזה " ) , בעל תאווה מינית כחמור וכסוס ( יחזקאל כג , כ ) , בזוי כפרעוש ( שמואל -א כד , טו ) וכיוצא באלה . במגילת שיר השירים מדומים איברים בגוף האישה לבעלי חיים , כגון " שערך כעדר העזים ... שינייך כעדר הקצובות [ כלומר : רחלים שמידה אחת להן ] שעלו מן הרחצה ... שני שדייך כשני עופרים תאומי צביה הרועים בשושנים " ( ד , א - ה ) . ומעניין שלעיתים באה ההשוואה בין בעלי החיים לאדם דווקא כדי להצביע על נחיתותם של האחרונים , כגון : " ידע שור קונהו וחמור אבוס בעליו ישראל לא ידע עמי לא התבונן " ( ישעיה א , ג ) או : " פגוש דב שכול באיש ואל כסיל באיוולתו " ( משלי יז , יב ) . מכתב בכתב היתדות אל סרגון השני מלך אשור ( 705 - 722 לפנה " ס ) מאת אחד מפקידיו . במכתב מדווח פקיד זה למלך האשורי על עניינים שונים , כולל פרסום צו מלכותי ( באכדית mu ē , ( t מילה שנתגלגלה לארמית ומשם לעברית , כבפסוקנו .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help