sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

א , ד - טז הלקח על הים - אין לברוח מלפני ה׳ פרק א פסוק ד וה ' הטיל רוח גּדולה אל היּם ויהי סער גּדול ביּם והא ֳ ניּה חשּׁבה להשּׁבר : עד כאן פעל יונה , מכאן ואילך יגיב האלוהים והריהו מתערב לראשונה בגלוי בסיפור בריחת יונה . האניה אך יצאה מן הנמל הימה ו " ה ' הטיל רוח גדולה אל הים " . למרבה האירוניה מסמיך המספר שתי תיבות " ה '" זו לזו : יונה ברח " מלפני ה '" ( סוף פסוק ג ) , " וה ' [ ו " ו זו היא ו " ו - הניגוד ] הטיל רוח " . הלשון " הטלת רוח " היא יוצאת דופן במקרא , והמספר נקט בה משום שביקש לשזור את חוטי העלילה במילים חוזרות ומנחות , וראו להלן פסוקים ה , יב ו - טו שגם בהם חוזר השורש טו " ל . מטרת הטלת הרוח היא להביא בסופו של דבר להטלת יונה אל הים . הרוח היא " רוח גדולה " , ומי שסירב ללכת אל " העיר הגדולה" יסבול כעת מן " הרוח הגדולה " ומ " סער גדול " , וראוי להזכיר שבדרך כלל מקשרת מחשבת המקרא את הסער והסערה עם הופעת האלוהים או מפעלותיו ( כגון : " הנה סערת ה ' חמה יצאה " [ ירמיה ל , כג ] או " ואדני ה' בשופר יתקע והלך בסערות תימן " [ זכריה ט , יד ]) . הסערה בים כה נוראה עד ש " האניה חישבה להישבר " ( ותנו דעתכם למשחק המלים שבין " חישבה" ל " להישבר " ) . שבירת אניות הוא ביטוי שגור במקרא ( כגון מלכים - א כב , מט ) , וגלי הים העזים המשברים אותם אף קרויים " משברים " ( וכן להלן ב , ד ) . בפסוקנו מאניש המספר את האניה , כאילו היא חושבת , מתכוונת , מתכננת להישבר . האם יבין יונה כי ה ' הוא הניצב מאחורי הסכנה המאיימת על האניה ? האם יבינו זאת המלחים ? כיצד יכולה אניה לחשוב ? הצגת האניה כחושבת , מבקשת ( בתרגום הארמי לספר יונה : " בעיא " - רוצה ) , הוא שימוש לשוני בהאנשה ( פרסוניפיקציה ) , היינו ייחוס תכונות , רגשות או פעילות אנושית לעצמים דוממים או ליצורים מממלכת החי והצומח . בני אדם אינם מסוגלים להבין אלא בני אדם אחרים , ולכן הם נוהגים להאניש גם את הטבע ומרכיביו . האנשה נוספת בספר יונה מצויה להלן : " ויעמוד הים מזעפו " ( א , טו ) , כלומר : מכעסו . כל שאר הופעות השורש זע " ף במקרא מציינות תחושות אנושיות ( כגון : " ויבוא אליהם יוסף בבוקר וירא אותם והנם זועפים " [ בראשית מ , ו ]) . אגב נעיר כי שתיקת הים ( להלן א , יא - יב ) איננה - בלשון המקרא - האנשה , שכן לא מצאנו בספר הספרים את שת " ק כתיאור פעילות אנושית . שימוש בשורש זה לתיאור התנהגות אנושית מצוי רק מספרות חז " ל ואילך , כגון : " כיון ששמע אהרן כך , צידק עליו את הדין ושתק" ( ספרא שמיני , א [ וראו להלן פסוק יא ]) . ההאנשה מצויה רבות בספרות המקרא והרי דוגמאות ספורות : " הים ראה וינוס הירדן יסוב לאחור " ( תהילים

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help