sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

פרק ג פסוק ז ויּזעק ויּאמר בנינוה מטּעם המּלךְ וגדליו לאמר האדם והבהמה הבקר והצּאן אל יטעמו מאומה אל ירעו ומים אל ישתּו : המלך , שכבר לבש שק ( כאמור בפסוק הקודם ) מצווה על נתיניו ובהמתם לצום וכן ( כאמור בפסוק הבא ) להתכסות בשק ולהתפלל . רד " ק מודע לכך שהעם כבר צם ולבש שק עוד בטרם הופץ הצו המלכותי , ועל כן כתב : " ואף על פי שהעם היו נזהרים מאליהם הוסיף עוד הוא [ המלך ] עינוי " . הפסוק פותח בנוסחה רשמית של צו מלכותי . " ויזע ֵ ק " היא צורת הפעיל , ללמדך שהמלך ציווה להפיץ את הצו בעיר כולה ( והתרגום הארמי אכן תרגם תיבה זו ב " ואכריז " , כלומר : הכריז ) . וראוי לתת את הדעת על פועל זה המופיע בבניין קל גם בקריאת המלחים אל אלוהיהם : " ויזעקו " ( א , ה ) . מילת " מטעם " אינה מופיעה פעם נוספת במקרא , והיא מקבילתו העברית של הביטוי הארמי " מן טעם " . " טעם " בארמית הוא צו ( כגון דניאל ג , י : " אנת מלכא שמת טעם " , שתרגומו : " אתה המלך שמת [ גזרת ] צו " ) . מקור סמכותו של הצו הם המלך וגדוליו , כלומר שריו , וגם כאן ראוי להשוות אל דניאל ה , ב : " מלכא ורברבנוהי " , כלומר : המלך וגדוליו , הם שריו . בראש הצו מופיע הפועל " ויאמר " ולאחריו באה צורת המקור " לאמור " , המקדימה את גוף הצו עצמו . למרבה הפלא הצו חל לא רק על בני האדם אלא על " האדם והבהמה " גם יחד . בעלי חיים ממלאים בסיפורנו את מצוותו של ה ' - הדג לעיל ( ב , פסוקים א , יא ) והתולעת להלן ( ד , ז ) - ואף המלך מוציא צו שעניינו בבעלי החיים . המילים " הבקר והצאן " הן פירוט של " הבהמה " , כדי להדגיש שעל כל בעלי החיים שבעיר חלה חובת הצום . הקדמת " בקר " ל " צאן " אף היא מסממני העברית המאוחרת במקרא ( כגון דברי הימים - ב לא , ו ) , ובלשון המקרא הקלאסית בא בדרך כלל " צאן ובקר " ( בראשית לג , יג ועוד [ וראו עמ ' . [( 101 שותפות גורל בין אדם ובהמה - הניצלים מאסון - ניכרת למשל גם בסיפור המבול ( בראשית ו , ה - ז ואילך ) , והיא באה לביטוי גם בסיום סיפורנו ( ד , יא ) . הלשון " אל יטעמו מאומה " ( ותנו דעתכם על משחק המלים בין " מטעם המלך " לבין " אל יטעמו " ) מתייחסת לבני האדם ( ראו לדוגמה שמואל - א יד , כד : " ולא טעם כל העם לחם " ) , ושמא יש בפועל ובשם העצם " טעם" גם ביטוי לטיב האכילה וההנאה ממנה ( ראו , למשל , את האמור על המן : " וטעמו כצפיחית בדבש " [ שמות טז , לא ] " , או את דברי ברזילי הגלעדי המתאר את תכונתו של האדם הזקן : " אם יטעם עבדך את אשר אוכל ואת אשר אשתה ? " [ שמואל - ב יט , לו ]) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help