sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

בחר דווקא בדג כדי לכלוא בו את יונה , משום שאף שהוא כותב את ספרו בשפה העברית , הלשון הארמית , לשון התקופה , מצויה בתודעתו : מי שסרב ללכת לנינוה - ימצא עצמו ב " נו ּ נא " , דג בארמית . יוזכר גם כי בכתב היתדות מסמלת את שם העיר נינוה צורת דג הנתון במעין מסגרת ( לעיל , עמ ' . ( 27 יונה כלוא בחשכת בטן הדג " שלושה ימים ושלושה לילות " . שלוש הוא מספר של שלמות , ומשך הזמן הזה נועד לציין שמצוקתו של יונה שלימה ואין לו לכאורה תקווה ותוחלת אם לא יעשה מעשה . הקשר בין יחידת זמן זו לבין מצוקה הנובעת מחסרון מזון ומשקה בא לביטוי גם במסופר על מצוקתו של הנער המצרי בשמואל - א ל , יב : " ויתנו לו פלח דבלה ושני צימוקים ויאכל ותשב רוחו אליו כי לא אכל לחם ולא שתה מים שלושה ימים ושלושה לילות " . כאשר חוששת אסתר ממפגש עם אחשורוש , שאליו לא נקראה , היא מפצירה כי יצומו עליה : " ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים לילה ויום " ( אסתר ד , טז ) , היינו צום ארוך במיוחד . למותר לציין כי גם אל פיו של יונה לא באו אוכל ומשקה בשלושת ימי מאסרו . בעלי המדרש ( בראשית רבה נו , ב ) רואים ביציאת יונה ממעי הדג ביום השלישי הגשמה של נבואת הושע , " יחיינו מיומיים ביום השלישי נקום ונחיה לפניו " ( ו , ב ) , כחלק מסדרה של אירועים בני שלושה ימים , שבהם מתרחשים ישועה או שינוי משמעותי ביום השלישי , כגון מתן תורה ( שמות יט , טז ) , הסתתרות המרגלים ששלח יהושע ליריחו ( יהושע ב , טז ) וסיפור אסתר , כאמור לעיל . יחידת זמן בת שלושה ימים נזכרת בסיפור פעם נוספת לציון ממדיה המופלגים של העיר נינוה ( ג , ג ) . בתרגום השבעים היא מופיעה פעם נוספת ( ג , ד [ וראו בפירוש , שם ]) . עולם הדגים והדייג המקראי כבר בסיפור הבריאה , ביום החמישי , נזכרת הדגה כחלק מ " כל נפש החיה הרומשת אשר שרצו המים למיניהם" ( בראשית א , כא ) , ואף נאמר כי עם בריאתו ניתן לאדם השלטון על ממלכת החי : " ורדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ " ( שם , פסוק כח ) , ואכן , מקצוע הדייג ואכילת דגים נזכרים רבות במקרא . בנבואת זעם על מצרים אומר הנביא ישעיהו : " ואנו [ = התאבלו ] הדייגים ואבלו כל משליכי ביאור חכה ופורשי מכמורת על פני מים אומללו " ( יט , ח ) , ובצד המכמורת והחכה מכיר המקרא גם דייג באמצעות צלצל ( איוב מ , לא ) , ומזכיר אף שם אחר למכמורת : מצודה , כאמור בדברי קהלת : " כי גם לא ידע האדם את עיתו כדגים שנאחזים במצודה רעה " ( ט , יב ) . השוואה דומה של בני אדם לדגים נמצא גם בנבואת חבקוק : " ותעשה אדם כדגי הים כרמש לא מושל בו . כולה [ = כולו ] בחכה העלה יגרהו [ = יסחבהו ] בחרמו ויאספהו במכמרתו " ( א , יד - טו ) . גם במקום נוסף נזכרים החרמים , שהם רשתות קופת חסכון מכאנית ממתכת צבועה . מטבע המושם על כפו של יונה מושלך לפי הלוויתן לאחר לחיצה על כפתור . תוצרת Shepard Hardware Co . ( ניו יורק . ( 1890

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help