sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

עפר ואפר בספרנו נזכרים בתגובתם של אנשי נינוה ומלכה על קריאת יונה - בצד חזרה בתשובה - גם כמה מנהגים שעניינם ביטויי אבל או צער ומצוקה : צום ולבישת שק ( המיוחסים לא רק לבני האדם אלא גם לבהמות , ראו בפסוק הקודם ובפסוק הבא ) , הסרת בגדי פאר , ישיבה על האפר וזעקה - תפילה . הקשר בין האפר - בין שהוא עפר ובין שהוא אפר שריפה - לבין האבלות והמצוקה בא לביטוי בדרכים נוספות במסורת עם ישראל . כך , למשל , מתארת המשנה ( תענית , פרקים א - ב ) את סדר התעניות שנהגו בתקופה של בצורת ( או אסונות טבע אחרים ) : פרט לצום ולתפילה בציבור ( שלוותה בדברי תוכחה ודרישה לחזרה בתשובה ) נהגו לשים " אפר " על ראש התיבה שבה הוחזקו כתבי הקודש וכן על ראשם של ראשי העם ושאר המשתתפים בתפילה הציבורית . את מתן האפר מסביר התלמוד הבבלי ( תענית טז ע " א ) כמעשה סמלי : " הרי אנו חשובין [ = נחשבים ] לפניך כאפר " . מנהג אחר הקושר אפר באבלות הוא המנהג לשים אפר " בראש חתנים ובראש הכלה בראש שמחתם " ( מדרש תהילים קכא , ג ) , וזאת כדי לזכור את חורבנה של ירושלים גם ביום שמחת הכלולות . יסודו של מנהג זה נעוץ בדברי הנביא ישעיהו ( סא , ג ) : " לשום לאבלי ציון לתת להם פאר תחת אפר שמן ששון תחת אבל " . ישיבה על האפר - העפר , על הקרקע , נזכרת גם כחלק ממעשיו של דוד המלך כאשר ביקש להעביר את רוע הגזירה בדבר מות הבן הראשון שנולד לו מבת שבע : " ויצום דוד צום ובא ולן ושכב ארצה . ויקומו זקני ביתו עליו להקימו מן הארץ ולא אבה " ( שמואל - ב יב , טז - יז ) . רק לאחר שמת הילד נאמר כי " ויקום דוד מהארץ וירחץ ויסך ויחלף שמלותיו " ( שם , פסוק כ ) . הישיבה על הארץ מקובלת עד היום במנהגי האבלות הפרטית ( "ישיבת שבעה " , על רצפת הבית או על כסאות נמוכים במיוחד ) ואף זו הלאומית ( ישיבה על רצפת בית הכנסת בתפילות תשעה באב ) . מה עשה פרעה מלך מצרים בנינוה ? מדרש פרקי דרבי אליעזר ( פרק מג ) והתרגום הארמי לפסוקנו מזהים את מלך נינוה בפרעה מלך מצרים , שלא טבע - לדעת מקורות אלו - בים סוף והתגלגל בדרך פלאית אל נינוה . וכאשר בא יונה ובפיו דברי אלוהי ישראל , ממהר מלך נינוה , למוד ניסיון מר מקורותיו במצרים , לחזור בתשובה . ( אגב נעיר כי במדרש תשובת יונה הנביא קרוי המלך בשם " אסנפר " , והוא שמו של מלך אשורי על פי עזרא ד , י ) . כיצד באה לעולם מסורת מיוחדת זו ? תחילה יש לתת את הדעת על כך שבסיפור מעבר ים סוף ( שמות יד - טו ) לא נאמר בפירוש שטבע פרעה בים , אלא " מרכבות פרעה וחילו ירה בים ומבחר שלישיו טובעו בים סוף " ( טו , ד [ וראו עוד יד , כג : " וירדפו מצרים ויבואו אחריהם כל סוס פרעה רכבו ופרשיו אל תוך הים " ]) , ומכאן היסוד להנחה שהמלך המצרי המשיך את חייו גם לאחר מכן . אך כיצד התגלגל פרעה אל נינוה דווקא ? יש מקום לשער שהדברים קשורים אל דברי הנביא נחום . נינוה על פי סיפורנו לא חרבה , אך הנביא נחום מנבא את חורבנה של עיר זו ואומר לה : " " התיטבי מנוא אמון היושבה ביאורים מים סביב לה ? " ( ג , ח ) . " נוא אמון " היא מצרים , ולדברי הנביא ( שם ג , ט ) מדינה זו אף סייעה לנינוה במלחמותיה . נראה שקשר זה בין נינוה למצרים די היה בו כדי לקשר גם בין מלך נינוה לפרעה מלך מצרים . מדרש בראשית רבתי ( עמ ' 258 ) עוד מחזק את הקשר בין סיפורנו לקורות ישראל במצרים , כשהוא קובע כי " כנגד ארבעים יום שנתעסקו המצריים בחניטת יעקב ( בראשית נ , ג ) - נתן [ הקב " ה ] ארכה לנינוה ארבעים יום , לפי שמלך נינוה שהיה באותה שעה הוא פרעה מלך מצרים " . תבליט המתאר את סנחריב מלך אשור ( המאה השמינית לפנה " ס ) , ישוב על כסאו ומולו ניצבים שבויים שנפלו בידי צבאו בלכיש ( מלכים - ב יח , יד ) . לשון הכתובת האכדית החרוטה על קיר בנינוה : " סנחריב מלך תבל , מלך אשור , יושב על כסא ידות ושלל לכיש עובר לפניו " .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help