sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

במקרא נזכרת העיר גם כגבולה הצפוני של נחלת שבט דן ( יהושע יט , מו ) ואל נמלה הובאו העצים שנצרך להם שלמה לבניין המקדש ( דברי הימים - ב ב , טו ) . גם בעת ההכנות לבניין המקדש השני נזכרת יפו כנמל שאליו הובאו עצי הלבנון על ידי הצורים והצידונים ( עזרא ג , ז ) . ניסים , דגים ומפלצות ים בנמל יפו מסורות אגדיות - שמקורן לא נתברר - אשר מאדירות את חשיבותה של יפו וקדמותה מספרות , בין השאר , כי העיר נבנתה בידי יפת בנו של נח , עוד לפני המבול , וכי נח עצמו קבור לא הרחק משם , סמוך לסלע אנדרומדה ( וראו עוד להלן ) . לפי התלמוד הירושלמי ( שקלים ו , ב ) ביקש הים הגדול להציף את הארץ בדור המבול והגיע עד לעכו ויפו , ושם נעצר , שנאמר לים : " עד פה תבוא ולא תוסיף ופא - ישית בגאון גליך " ( איוב לח , יא ) , כשהמילים " עד פה " נדרשות על השם יפו . מפורסמת מהן בספרות העולם המסורת היוונית על אנדרומדה , בתו של מלך אתיופיה ושל אשתו קסיופאה . זו האחרונה התרברבה שיופיה עולה על יופיין של הנימפות , והללו תבעו את עלבונן בפני אל הים , פוסידון . הוא שילח באתיופים את מפלצת הים ( ביוונית : קטוס [ וראו עמ ' [ 62 ) והודיע כי זו לא תפסיק מלהרוג בהם עד אשר תוקרב לה הנסיכה אנדרומדה . בלית ברירה נכבלה הנסיכה לסלע בחוף הים כדי שתיפול למלתעות המפלצת . במקום עבר פרסאוס , בנו של זאוס , אשר הודיע כי יילחם במפלצת אם תינתן לו אנדרומדה לאישה . משניתנה לו ההבטחה הרג פרסאוס ( הרכוב על סוסו המכונף והפלאי פגסוס ) את המפלצת , שיחרר את אנדרומדה ואף נשא אותה לאשה . כמה מחכמי העולם העתיק זיהו את יפו כמקום שבו ארעה הדרמה . כך קבע החכם הרומאי פליניוס הזקן ( במאה הראשונה ) , וכמוהו עשה יוסף בן מתתיהו : " במקום זה נראים עד היום סימני הכבלים של אנדרומדה המעידים על קדמות האגדה " ( תולדות מלחמת היהודים ברומאים , ספר ג , פרק ט , ג ) . על סלע אנדרומדה מצביעים עד עצם היום הזה בכניסה לנמל יפו . סיפור פלאי אחר המתקשר לנמלה של יפו מצוי במסורת המופיעה בתוספתא ( יומא ב , ד ) . זו עוסקת בשבחו של שער ניקנור , אחד מן השערים שבמקדש בירושלים , שעליו נאמר כי " נעשה בו נס " . ומה טיבו של אותו נס ? " כשהיה ניקנור מביאם [ את השערים ] מאלכסנדריא של מצרים , עמד עליהן נחשול שבים לטבען , ונטלו אחד מהן והטילוהו לים וביקשו להטיל את השני ולא הניחן ניקנור . אמר להם : ' אם אתם מטילין את השני הטילוני עמו ' . היה מצטער ובא עד שהגיע לנמלה של יפו . כיון שהגיעו לנמלה של יפו היה [ השער שהוטל לים ] מבעבע ועולה מתחת הספינה . ויש אומרים : אחת מן חיה שבים בלעה אותו , וכיון שהגיע ניקנור לנמלה של יפו פלטתו והטילתו ליבשה " . דמיונו של סיפור זה למסופר על מסעו של יונה בים ניכר בעליל : הסערה , הטלת הכלים אל הים , הזכרת יפו וכן החיה שבים שבלעה מה שבלעה . ( אגב : בשטחו של הגן הבוטני שבקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים נתגלתה מערת קבורה ובה ארונות קבורה , שעל אחד מהם חקוקה כתובת ביוונית משולבת מפת העיר יפו משנת 1673 מעשה ידי Gonsales of Gonzales , Antonius ( שנדפסה באנטוורפן ) . האותיות שעל גבי המפה מפנות למקראה שבתחתיתה . זו מאתרת בתים שונים בעיר ומדגישה את מקומו של הנמל , שובר הגלים שבכניסה אליו ואניות , כולל טרופות , שסביבו .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help