sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:144

גדול לבלוע את יונה " ( ב , א ) , ונכנס לתוך פיו כאדם שנכנס בבית הכנסת גדולה ועמד . והיו שתי עיניו של דג כחלונות אמפומיות מאירות ליונה . ר ' מאיר אומר : מרגלית אחת היתה תלויה במעיו של דג והיתה מאירה ליונה כשמש הזה שהוא מאיר בגבורתו בצהרים , והיה רואה יונה כל מה שבים ובתהומות , שנאמר " אור זרוע לצדיק " ( תהילים צז , יא ) . אמר לו הדג ליונה : אין אתה יודע שבא יומי להיאכל לתוך פיו של לוייתן ? אמר לו : הוליכני אצלו ואני מציל אותך ואת נפשי מפיו , והוליכו אצל לוייתן . אמר לו : לוייתן , בשבילך ירדתי לראות את מדורך בים , ולא עוד אלא שאני מוכן לירד וליתן חבל בלשונך ולעלות אותך לסעודה גדולה של צדיקים . הראהו חותמו של אברהם , הביט לברית , וראה לוייתן יונה , וברח מלפני יונה מהלך שני ימים . אמר לו : הרי הצלתיך מפיו של לוייתן , הראני מה שבים ובתהומות . והראהו נהר גדול של מימי אוקיאנוס , שנאמר " ונהר יסובבני " ( יונה ב , ד ) , והראהו שבילי ים סוף שעברו ישראל בתוכם , שנאמר " סוף חבוש לראשי " ( שם , ו ) , והראהו מקום שמשברי הים וגליו יוצאין , שנאמר " כל משבריך וגליך עלי עברו " ( שם , ד ) , והראהו עמודי ארץ במכונה , שנאמר " הארץ בריחיה בעדי לעולם " ( שם , ז ) , והראהו שאול תחתית , שנאמר " ותעל משחת חיי " ( שם , ז ) , והראהו גיהנום שנאמר " מבטן שאול שיוועתי " ( שם , ג ) , והראהו תחת היכל ה ' , שנאמר " לקצבי הרים ירדתי " ( שם , ז ) - מכאן אנו למדים שירושלים על שבעה הרים היא עומדת - וראה שם אבן שתייה קבועה בתהומות , וראה שם בני קורח עומדין ומתפללין עליה . אמרו לו ליונה : הרי אתה עומד תחת היכל ה ' , התפלל ואתה נענה מיד . אמר לו לדג : עמוד במקום עומדך , שאני מבקש תפילה להתפלל . ועמד הדג והתחיל יונה להתפלל לפני הקב " ה ואמר : ריבון כל העולמים , נקראת ממית ומחיה הרי הגיעה נפשי למות - החייני , ולא נענה עד שיצא הדבר הזה מפיו , אשר נדרתי אשלמה , אשר נדרתי להעלות את לוייתן ולעשותו לפניך אשלם ביום ישועות ישראל , שנאמר " ואני בקול תודה אזבחה לך אשר נדרתי אשלמה ישועתה לה '" ( שם , י ) , מיד רמז הקב " ה לדג והקיא את יונה ליבשה , שנאמר " ויאמר ה ' לדג ויקא את יונה אל היבשה " ( שם , יא ) . והמלחים ראו את כל האותות והניסים והנפלאות הגדולים שעשה הקב " ה עם יונה ועמדו והשליכו איש את אלהיו , שנאמר " משמרים הבלי שווא חסדם יעזובו " ( שם , י ) , וחזרו ליפו ועלו לירושלים ומלו את בשר ערלתם , שנאמר " וייראו האנשים יראה גדולה את ה ' ויזבחו זבח לה ' וידרו נדרים " ( א , טז ) , וכי זבחו זבח ? אלא זה דם ברית מילה שהוא כדם זבח , ונדרו איש להביא את בניו ואת כל אשר לו לאלוהי יונה ונדרו ושילמו , ועליהם הוא אומר [ בתפילת העמידה ] " על הגרים גרי צדק " . בעל פרקי דרבי אליעזר מקדיש פרק שלם לחלקו הראשון של סיפורו של יונה , מבריחתו ועד להקאתו מבטן הדג , וזאת אגב עיסוק בסיפור היום החמישי לבריאה , שבו נבראו גם דגי הים . תוך שהוא מרחיב את הסיפור המקראי , הוא אף מקצר בו מעט ואף משנה את סדר האירועים . ואלו שני השינויים העיקריים :

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help