sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

מדוע ברח יונה דווקא לים ? מדרש פרקי דרבי אליעזר ( פרק ט ) מוסיף את שיקוליו של יונה לברוח דווקא אל הים : " אני בורח מלפניו למקום שלא נראה כבודו שם , אם אעלה לשמים - נאמר ' על השמים כבודו ' ( תהילים קיג , ד ) , ועל הארץ - ' מלא כל הארץ כבודו ' ( ישעיה ו , ג ) , הרי אני בורח מלפניו למקום שלא נראה כבודו שם " . כבוד האלוהים היא התגלותו , ויונה מאמין - דבר שיתגלה לו כטעות - כי על הים אין היא בגדר האפשר . ועוד יודע המדרש ( שם ) לספר , תוך שהוא מוסיף על סיפורנו נס נוסף המעיד על התערבות אלוהית בסיפור : " ירד לו יונה אל יפו , ולא מצא אניה לירד בה , והאניה שירד בה יונה היתה רחוקה מיפו מהלך ב ' ימים ... מה עשה הקב " ה ? הביא עליה סער גדול והחזירה אל יפו , וראה יונה ושמח לבו , ואמר עכשיו אני יודע שדרכי מיושרת לפני " . היכן היתה תרשיש ? לאן ביקש יונה לברוח ? מתרגמי הפסוק ומפרשיו חלוקים בדעתם ביחס למיקומה של תרשיש . התרגום הארמי לספר יונה תרגם " תרשיש " במילה " ימא " כלומר : ים . התרגום הארמי לתורה , תרגום אונקלוס , תרגם את שם האבן היקרה " תרשיש " ( שמות כח , כ ) ב " כרום ימא " , כצבע הים . נראה כי הבנת " תרשיש " כמכוון לים נעוצה בלשון היוונית , שם " ים " lassa á t הדומה בצליליו ל " תרשיש " . כיוון ש " ים " משמעו גם מערב , ניתן להבין מפירוש זה שיונה ביקש לברוח לכיוון ההפוך לזה של נינוה , שאליה נצטווה ללכת . סוג מסוים של אניות מכונה " אניות תרשיש " ( ישעיה ב , טז ועוד ) , אניות שכנראה יועדו להפלגות בים הגדול . אניות כאלה עשה המלך שלמה בשותפות עם חירם מלך צור : " אחת לשלוש שנים תבוא אני תרשיש נושאת זהב וכסף שנהבים וקופים ותוכיים " ( מלכים - א י , כב ) . גם המלך יהושפט עשה " אניות תרשיש ללכת אופירה לזהב ולא הלך כי נשברו אניות בעציון גבר " ( מלכים -א כב , מט ) . והנה , בפסוקים המקבילים לפסוקים אלו בספר דברי הימים נאמר כי האניות נועדו ללכת לתרשיש ( דברי הימים - ב ט , כא ; כ , לו ) . לפי הבנתו של בעל דברי הימים מצויה אפוא תרשיש לחופי הים האדום , בחצי האי ערב . בעל רשימת היוחסין של בני יפת בבראשית פרק י כרך את תרשיש יחד עם איי יון ( " ובני יון אלישה ותרשיש ... " [ פסוק ד ]) , ואילו יוסף בן מתתיהו ( קדמוניות היהודים , ספר תשיעי י , ב ) זיהה את תרשיש עם העיר טרסוס , בירת קליקליה שבאסיה הקטנה , בחוף הדרום מזרחי של טורקיה של היום , וזאת בעיקר בשל הדמיון הצלילי שבין שני השמות . כיום נוטים לזהות את תרשיש עם תרטסוס , מושבה פיניקית בחצי האי האיברי , מערבית למיצר גיברלטר , והיא הנקודה הרחוקה ביותר שאליה הגיעו הספנים הפיניקים המנוסים במסעותיהם על פני הים התיכון . תרטסוס היתה עיר נמל ששכנה בלב אזור עשיר במתכות ( וראו ירמיה י , ט : " כסף מרוקע מתרשיש יובא " , וכן בנבואת יחזקאל האומר אל צור : " תרשיש סוחרתך מרוב כל הון בכסף ברזל בדיל ועופרת " [ כז , יב ]) . על יפו הקדומה העיר הקדומה יפו - שנקראה כך על שום יופיה - קמה לחוף הים התיכון בשל חשיבותה כנמל : כמאה מטרים מן החוף ובמקביל לו ניצב שובר גלים טבעי המבטיח מעגן שקט ובטוח . בשל חשיבותה עברה העיר מיד ליד במהלך ההיסטוריה . היא נזכרת כבר ברשימת הערים שכבש המלך המצרי תחותימס השלישי ( במאה החמש עשרה לפנה " ס ) , ועל פי מסורת מצרית קדומה נכבשה העיר בתחבולה המזכירה את סיפור הסוס הטרוייני . ממכתבים שנשלחו מארץ ישראל למצרים במאה הארבע עשרה לפנה "ס עולה כי העיר שימשה באותם ימים כמעוז לכוחות צבא מצרים . פלישת גויי הים לארץ ישראל במאה השתים עשרה לפנה " ס הותירה אף היא את חותמה על העיר . סנחריב מלך אשור מזכיר את יפו בין הערים שכבש במסעו לארץ ישראל בשנת 701 לפנה " ס , ובמאה החמישית לפנה " ס שלטו בעיר הפיניקים . אכן , קורותיה של העיר במשך אלפיים ושש מאות השנים הבאות , עד לאיחודה עם תל אביב בשנת , 1950 הן סיפור רצוף של מאבקים על השליטה בה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help