sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:60

ב , א - יא יונה במעי הדג , מתפלל ונושע פרק ב פסוק א וימן ה ' דּג גּדול לבלֹע את יונה ויהי יונה במעי הדּג שלֹשה ימים ושלֹשה לילות : הספינה ומלחיה סיימו את תפקידם בסיפור , ובפסוק זה אנו שבים לעקוב אחר יונה וגורלו . לאחרונה ראינוהו כאשר הוטל המימה על ידי המלחים ( א , טו ) , אך לא נודע מה עלה בגורלו . הקורא מגלה כעת כי תהליך ירידתו של יונה , שהחל בירידה אל חוף הים והמשיך בירידה אל ירכתי הספינה , ממשיך בצלילתו אל המים , אל תוך מעיו של דג . הפועל " וימן " נגזר מן השורש מנ " ה ומופיע רק בעברית המקראית המאוחרת ובשפה הארמית . משמעו מינוי לתפקיד ( כגון דברי הימים - א ט , כט : " ומהם [ מן הלויים במקדש ] ממונים על הכלים " וכן בארמית [ עזרא ז , כה ]) , ציווי ( כגון דניאל א , י : " המלך אשר מינה את מאכלכם " , וכן בארמית [ דניאל ב , כד ]) וזימון ( כלומר מקרה המתרחש בו ברגע שהוא נחוץ , כפי שהוא בספרנו ) . הדג מו ּ נה לתפקידו זה בידי ה ' אשר ציווה עליו לבלוע את יונה ושלח אותו בזמן הראוי לעשות זאת . לעיתים נמנע בעל ספר יונה מאזכור ה ' כמי שפועל ביצירת הזימונים , כגון באומרו " וירד [ יונה ] יפו וימצא אניה " ( א , ג ) , וזאת כדי לעורר - בקרב יונה והקורא גם יחד - את האשליה שמזלו הטוב של יונה הוא שזימן לו את הספינה ולא ידו המכוונת של האלוהים . אך במקרים אחרים , כגון בהטלת הסער בים ( א , ד ) , הריהו מדגיש את פועל ה ' המושך בחוטים מאחורי הקלעים . גם בהופעותיו הנוספות של הפועל " וימן " בסיפורנו ( בפרק ד , פסוקים ו , ז , ח ) הוא בא לציין שה ' הוא המנווט את העלילה . לדידו של המספר אין הבדל בין מינוי - זימון שיש בו משום פריעת סדרי הבריאה - כגון בליעת אדם על ידי דג , כבפסוקנו , או הופעת קיקיון " שבן לילה היה" ( ד , י ) - לבין כאלה שאינם אלא הופעת גורם כלשהו ברגע שבו הוא נחוץ לעלילה , כגון התולעת ( ד , ז ) או רוח הקדים ( שם , פסוק ח ) . אלוהים מזמן לו ליונה " דג גדול " ( שימו לב למשחק המילים ) שיכול לבלוע אדם שלם מבלי להזיקו , והדג מצטרף אפוא אל שאר ה " גדולים " שבסיפורנו ( העיר נינוה , הרוח והסער שבים , יראת המלחים ) . די לו למספר בציון גודלו של הדג ואין לו עניין להרחיב בזיהויו המדויק . לפועל בל " ע נלווה ניחוח מיתי , מבהיל ; ראו לדוגמה את בליעת קורח ועדתו חיים בפי הארץ , בירידתם אל השאול ( במדבר טז , לב - לג : " ותפתח הארץ את פיה ותבלע אותם ... וירדו הם וכל אשר להם חיים שאולה " ) או בליעת טובע בים ( תהילים סט , טז : " אל תשטפני שיבולת מים ואל תבלעני מצולה " ) . ועוד : נבוכדנאצר מלך בבל מדומה על ידי ירמיהו לתנין שבלע את יושבי ציון ( ירמיה נא , לד ) . עם בליעתו על ידי הדג ניצל יונה ממוות בטביעה , אך בעצם בליעתו במעי הדג , כלומר בקרבו , מלמד אלוהים לקח את יונה : אין הוא אדון לגורלו , וגם ההחלטה לשים קץ לחייו אינה מסורה בידו . דומה כי מחבר ספרנו

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help