sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

פרק ג פסוק ו ויּגּע הדּבר אל מלךְ נינוה ויּקם מכּסאו ויּעבר אדּרתּו מעליו ויכס שׂק ויּשב על האפר : " הדבר " אשר הגיע אל המלך ( " ו ַ י ִּ ג ַּ ע " כמו הגיע - בבניין קל במשמעות של הפעיל [ ראו גם ירמיה נא , ט ]) הוא הכרזתו של יונה על חורבן העיר . המספר הקדים וסיפר בפסוק הקודם על תגובת אנשי נינוה נוכח השמועה , עוד לפני שדברי הנביא הגיעו לפתחו של המלך , וזאת כדי ללמדך את מידת אמונתם ; גם בלא צו המלך הם פועלים לביטול הרעה . ניכרת אפוא הקבלה בין דמויות הגויים ופעולתם בפרק א לבין אלה שבפרק ג : בפרק א זעקו המלחים וקראו איש אל אלוהיו עוד בטרם סופר לנו על התנהגותו של הגדול שבהם , רב החובל ( פסוקים ה - ו ) , וכאן מקדימים אנשי נינוה לצום וללבוש שק , לפני שיצוום על כך המלך . המספר נוקט בשם העצם " דבר " כדי להזכירנו , כי בעוד שיונה ברח מלפני ה ' לאחר שהגיע אליו דברו ( א , א - ג ) , וגם אחרי ששמע את " דבר ה '" בשנית ( ג , א - ב ) לא ציית לו אלא כמי שכפאו שד - המלך ינהג כראוי בעקבות שמיעת " הדבר " . המלך מכונה כאן בשם " מלך נינוה " , ולא מלך אשור , מכיוון שעניינו של המספר מוגבל לגורלה של " נינוה העיר הגדולה " . תיאור הדרך שבה מבטא המלך את אבלו - חרטתו מזכיר את הכתוב ביחזקאל כו , טז : " וירדו מעל כסאותם כל נשיאי הים והסירו את מעיליהם ... על הארץ ישבו " . אשר למלך נינוה , מודגש בסיפורנו המעבר מרום המעלה אל שפל המדרגה , מן הישיבה על הכיסא , כס המלכות , אל הישיבה ארצה באפר ( השוו איוב ב , ח : " והוא יושב בתוך האפר " , וכן אסתר ד , ג : " אבל גדול ליהודים וצום ובכי ומספד שק ואפר יוצע לרבים " ) ואין " אפר" כאן אלא " עפר " , כמו בצירוף " עפר ואפר " ( כגון בראשית יח , כז ) . כן מתואר בפסוק המעבר מלבוש פאר - האדרת , הנתפסת אולי כמעילם של אדירים , גדולים , ולפיכך כבגד פאר ( ובתרגום הארמי : " לבוש יקריה " , לבוש של כבוד ) - אל התכסות בשק , כנתיניו של המלך . מבחינה ספרותית יש לתת את הדעת גם למבנה הכיאסטי : ויקם מכסאו ויכס שק ויעבר אדרתו מעליו וישב על האפר הפועל " ויעבר " בא כאן במשמעות של הסיר , כנראה בהשפעת הפועל עד " ה בארמית שזו משמעותו ( כגון דניאל ד , כח ועוד ) . פועל זה מופיע בקשר להסרת בגדים גם במשלי כה , כ : " מעדה בגד ביום קרה " . במקום " ויכס " , שהוא פועל יוצא , יש מן החוקרים החדשים הסבורים שיש לקרוא כאן " ויתכס " , כמתחייב מן ההקשר ( ראו לדוגמה מלכים - ב יט , ב ) , אלא שהצעה זו אינה משנה את משמעות הכתוב .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help