sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

הזובח והמזבח משמעותו היסודית של השורש זב " ח ( הקרוב לשורש טב " ח ) היא שח " ט . וכך נאמר לגבי שחיטת חולין , שחיטה למאכל שאינה מלווה בהקרבת קרבן : " רק בכל אוות נפשך תזבח ואכלת בשר " ( דברים יב , טו ) , ועל המלך אחאב , המבקש לפתות את המלך יהושפט להצטרף אליו למלחמה בארם , נאמר : " ויזבח לו אחאב צאן ובקר " ( דברי הימים - ב יח , ב ) . וכך משמש שם העצם " זבח " במשמעות של סעודה מבשר בהמה שחוטה , כגון : " טוב פת חרבה ושלווה בה מבית מלא זבחי ריב " ( משלי יז , א ) . ספרות המקרא מרבה , בשל אופיה הדתי , לדבר בזבחים שהם קרבנות הניתנים לאלוהים , אך גם בהקשר הדתי-פולחני עדיין משמר המונח את המשמעות היסודית של ארוחה . כך , למשל , כאשר עולה אלקנה , אביו של שמואל , עם ביתו מדי שנה בשנה " להשתחוות ולזבוח לה ' צבאות בשילה " ( שמואל - א א , ג ) הוא מאכיל את בני המשפחה מבשר הזבח : " ויהי היום ויזבח אלקנה ונתן לפנינה אשתו ולכל בניה ובנותיה מנות ולחנה יתן מנה אחת אפיים" ( שם , פסוקים ד - ה ) . הזבח , הנאכל על ידי המקריב ובני משפחתו לאחר שהוא מפריש לאלוהים את חלקו , החלב המוקטר על המזבח , הוא " זבח השלמים " . גם הכהן מקבל מן הזבח את חלקו ( כגון שמות כט , כח ; דברים יח , ג ) , ולפי זה מתחלקים בקרבן שלושה : המקריב , הכהן והמזבח . והמדרש ( ספרא יג , טז ) דורש ואומר כי " כל המביא שלמים - מביא שלום לעולם " , בכך שכל המשתתפים באירוע מקבלים את חלקם . ואולי יש לפרש " שלמים " מלשון תשלומים , שכן הקרבן הוא קרבן נדבה שאדם נדר או התנדב להביאו . על הקשר בין " זבח שלמים " לבין תשלום נדרים ראו עוד להלן ב , י . יש אמונה בגויים סופרי המקרא מחבבים מאוד מעשים על גויים המדברים בשבחו של אלוהי ישראל ומביעים את אמונתם בו ובכוחו . אמונה כזו תחזק את אמונתם של בני ישראל ותאדיר את כבודו של האלוהים , שכוחו מלא עולם . ראשון הגויים המצהירים על אמונה זו הוא יתרו , כוהן מדין וחותן משה , האומר לחתנו : " עתה ידעתי כי גדול ה ' מכל האלוהים " ( שמות יח , יא ) . אמירה שכזו מפי כוהן לעבודה זרה מעצימה את תוקפה ורושמה , אף שהיא אינה מודה בהיות ה ' אל אחד ויחיד . מגדילה עשות רחב הזונה , תושבת יריחו הכנענית , האומרת למרגלי יהושע : " כי ה' אלוהיכם הוא אלוהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת" ( יהושע ב , יא ) . על כן לא נתפלא לגלות כי במסורתם של חז " ל נעשתה רחב לגיורת שנישאה ליהושע בן נון ( בבלי , מגילה טו ע " ב ) . מאוחר יותר מגיע לארץ שר צבא ארם , נעמן , כדי להתרפא מצרעתו בידי אלישע הנביא , והוא מכריז באוזניו ואומר : " הנה נא ידעתי כי אין אלוהים בכל הארץ כי אם בישראל " ( מלכים - ב ה , טו ) . בספר המאוחר , ספר דניאל , מעידים על גדולת אלוהי ישראל גם מלכים , אדוני האימפריות הגדולות של אותם ימים . נבוכדנצר הבבלי , מחריב המקדש , קובע כי " מלכותיה מלכות עלם ושולטניה עם דר ודר " ( = מלכותו מלכות עולמים ושלטונו לדור ודור [ דניאל ג , לא - לג ; השוו תהילים קמה , יג ]) , ובדומה מלך מדי , דריווש , המצווה את כל נתיניו לירוא מאלוהי ישראל ( שם ו , לא - לב ) . בעלי חיים בספינות האם זבחו המלחים את הזבח על הספינה עצמה ? מסתבר כי הדבר אפשרי , שכן - לפחות לפי עדויות מתקופת חז " ל - נוסעי הספינות צריכים היו להביא עמהם מזון כדי לכלכל עצמם בדרך . מזון זה כלל לא רק מוצרי אוכל משומרים ( כגון דבלים ) אלא גם קמח לאפיית לחם , בתנורים שהיו על גבי הספינה , ובעלי חיים שאפשר היה לשחוט אותם על הספינה . כך עולה , למשל , מן המשנה ( חולין ב , ט ) הדנה בשאלה לאן יש לשפוך את דם הבהמות הנשחטות על ספינה . וכן מסיפור במדרש העוסק אף הוא בהרפתקאותיהם של יורדי ים ואף מזכיר חית ים מופלאה שבסופו של דבר הצילה אותם מצרתם : " מעשה בספינה אחת גדולה מפרשת לים הגדול , נטלה הרוח והוליכה למקום שאין בו מים מהלכין . כשראו שצרתן צרה , אמרו בואו ונשתתף במזונותינו , אם נמות נמות כולנו ואם נחיה נחיה כולנו . האיר המקום [ = הקב " ה ] עיניהם ונטלו גדי אחד וצלו אותו , ותלוהו במערבה של ספינה . באה חיה גדולה לריחו והתחילה גוררת בה עד שהשליכה למים המהלכין והלכו " ( קהלת רבה יא , א ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help