sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

מרכזי בנבואותיו . הדבר עולה כבר מכותרת ספרו ( "משא נינוה ספר חזון נחום האלקושי " ) וכן מפרקים ב - ג שבהם תיאור חי הטבול בשמחה לאיד על חורבן העיר . נחום גם מדגיש את חטאיה של נינוה שהוא קורא לה " עיר דמים כולה כחש " ( ג , א ) , וראוי להזכיר כי בתרגום היווני למקרא , תרגום השבעים ( ראו במבוא עמ ' 16 ) ניצב ספר נחום , הפותח בהזכרת נינוה , מיד לאחר ספר יונה המסיים בעיסוק בה . נינוה ניצבה על הגדה המזרחית של נהר החידקל ( ליד העיר מוסול שבעיראק של היום ) , והיתה צומת מרכזי של דרכי המסחר הקדומות . עדויות על קיומה קיימות כבר מן האלף השלישי לפנה " ס , אך רק במאה השביעית לפנה " ס נהפכה לבירת האימפריה האשורית . המלך סנחריב ( 681 - 704 ) בנה בה ארמון מפואר ואף הקיפה בחומה ולה שערים מבוצרים , אשר שרידיהם ניצבים על תילם עד עצם היום הזה . בשנת 612 נחרבה העיר בידי קואליציה של צבאות בבל ומדי . בשלהי המאה התשע עשרה נתגלתה בחפירות נינוה ספרייתו הגדולה של המלך אשורבניפל , שהיא המקור המרכזי לידיעותינו על תולדות אשור ותרבותה . ומעניין להעיר שבכתב היתדות - הכתב בו נכתבה הלשון האשורית - הסמל המציין את שמה של נינוה הוא דג הנתון במסגרת ( וראו עוד בפירוש על ב , א ) . איזו היא העיר הגדולה ? על הפסוקים ( בראשית י , יא - יב ) : "[ יא ] מן הארץ ההיא יצא אשור ויבן את נינוה ואת רחובות עיר ואת כלח [ יב ] ואת רסן בין נינוה ובין כלח היא העיר הגדולה " , תוהה המדרש : " הגדולה - אין אנו יודעין אם רסן עיר הגדולה אם נינוה היא הגדולה , מן מה דכתיב ' ונינוה היתה עיר גדולה ' ( יונה ג , ג ) הוי נינוה היא עיר גדולה " ( בראשית רבה לז , יא ) . דומה כי המילים " היא העיר הגדולה " בספר בראשית הן הערת קורא שהכיר את ספר יונה , והערה זו נועדה להשתלב לאחר התיבה " נינוה " בהופעתה הראשונה בפסוק יא , ולא לאחר המילה " כלח " בפסוק יב . לא פעם מוצאות הערות פרשניות הנכתבות בשולי כתבי יד , או בין השורות , את מקומן במקום שאינו ראוי להן . ועוד סביר לומר שמידו של אותו קורא , הבקיא בספרות הנבואה ( ולמעשה בספרי תרי - עשר ) באה לעולם הערה נוספת בבראשית פרק י , שאף היא שולבה חוץ ממקומה . המילים " אשר יצאו משם פלישתים " ( פסוק יד ) צריכות היו להופיע בסוף הפסוק , לאחר הזכרתם של כפתורים , ולא לאחר השם כסלוחים . מקור ההערה בדברי עמוס " הלא את ישראל העליתי מארץ מצרים ופלישתיים מכפתור " ( ט , ז ) . יונה , אשור ואברהם מדרש בראשית רבתי ( עמ ' 59 ) מצביע על העובדה שיונה נשלח לומר את נבואתו בנינוה , בניגוד לנביאים אחרים שנבואותיהם על הגויים מושמעות ממקומם ( כגון עמוס או ירמיהו ) , וכך הוא שם בפיו של יונה : " בשעה שאמר הקב " ה ליונה : קום לך אל נינוה , אמר לו יונה : ריבון העולמים מה נשתניתי אני מן הנביאים , שהם מתנבאין ממקומן אל העיירות ועל האומות , ולי אתה אומר לך אל נינוה ? " , ותשובת האלוהים רואה את ההליכה כשכר לתושבי אשור , שאבי אומתם - על פי מדרשים רבים - עשה מעשה נאצל וכיבד את האלוהים ביציאתו ממקומו ולא נשאר לשבת בארצו החטאה של המלך נמרוד : " אני פורע מה שעשה זקנם [ = אשור ] עמי שהניח ארצו ויצא בשביל כבודי , שנאמר ' מן הארץ ההיא יצא אשור' ( בראשית י , יא ) " . נכונות האל לסלוח לאנשי נינוה היא אפוא שכר לאשור על מעשהו הראוי . וכבדרך אגב מוסיף האלוהים ואומר : " אברהם נצטער בשבילי ויצא ברגליו , אף אתה קום לך אל נינוה ברגליך " . אברהם אבינו , טרח והגיע מאותו חבל ארץ אל ארץ כנען בהליכה ( שנאמר בו " לך לך מארצך " ) , ואף צאצאו , יונה , יעשה כן , אם כי בכיוון ההפוך . שרידי שער נרגל מנינוה העתיקה ( המאה השביעית לפני הספירה ) , חלק מחומת הלבנים שהקיפה את העיר לאורך כ - 12 ק " מ . פולחן נרגל ( הנזכר במלכים - ב יז , ל כאלוהי העיר כות ) היה פולחן רשמי בממלכה האשורית .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help