sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

פרק א פסוק טז ויּיראו האנשים יראה גדולה את ה ' ויּזבחו זבח לה ' ויּדּרו נדרים : הלשון " וייראו האנשים יראה גדולה את ה '" מחייבת את הקורא לשוב ולהיזכר בהופעת היראה בפרקנו בפסוקים הקודמים ( וראו עמ ' . ( 46 היראה שאנו עוסקים בה כאן היא יראה " את ה '" , הערצת ה ' וכיבודו , שעליו למדו המלחים מיונה המעיד על עצמו : " ואת ה ' אלוהי השמים אני ירא " ( פסוק ט ) . אך בעוד שליראת יונה לא ניתן כל ביטוי מעשי - ונהפוך הוא , אין הוא מכבד את אלוהיו אלא נמלט מפניו - המלחים זובחים לאלוהי ישראל זבחים ונודרים לו נדרים . הזבח , זבח תודה ( ראו לדוגמה תהילים נ , יד : " זבח לאלוהים תודה ושלם לעליון נדריך " וכן שם נו , יג : " עלי אלוהים נדריך אשלם תודות לך " ) , משותף לכל המלחים , ואילו הנדר הוא ביטוי להתחייבות אישית של כל אחד ואחד מהם , ולפיכך נאמר " נדרים " בלשון רבים ( וראו עוד בפירוש ל - ב , י ) . דומה כי את הקורבן לה ' הקריבו המלחים בעודם על האניה , שהרי גם הנדרים - הבאים יחדיו עם הזבח - מטרתם היתה להבטיח את שובם בשלום איש לביתו . בידינו עדויות מן העולם הקדום על בהמות שהובלו בספינות יחד עם בעליהן , וניתן היה לשחוט אותן , לבשלן ואף לאוכלן אגב השייט . התרגום הארמי העדיף עם זאת להניח שמדובר רק בהבטחה להקריב זבחים : " ואמרו לזבחא זיבחי " , וראו גם בפירוש אבן עזרא : " ויזבחו אחר צאתם " . נראה שביסוד הבנה זו עומדת ההנחה שאין לזבוח אלא במקדש , על מזבח . גם המדרש ( פרקי דרבי אליעזר , פרק ט ) מתקשה בשאלה זו וקובע , אגב ציור המלחים באור חיובי במיוחד , כי : " חזרו [ המלחים ] ליפו ועלו לירושלים ומלו את בשר עורלתם , שנאמר ' וייראו האנשים יראה גדולה את ה ' ויזבחו זבח לה '' , וכי זבחו זבח ? אלא זה דם ברית מילה שהוא כדם זבח " . ספרנו איננו מציין מה נדרו המלחים , אך סביר לומר שנדרו מה שנדרו למען אלוהי ישראל , כדי להבטיח את הצלתם . המדרש ( שם ) אף יודע לדייק יותר : " ונדרו איש להביא את בניו ואת כל אשר לו לאלוהי יונה , ונדרו ושילמו " , היינו מילאו את הבטחתם . לדוגמאות מקראיות אחרות לנדר ולמימושו ראו , דרך משל , את נדרו ( הפזיז ) של יפתח להקריב את הראשון שיצא מדלתי ביתו לקראתו עם שובו בשלום מן המלחמה ( שופטים יא , ל - לא ) , נדר שקיים כשהקריב את בתו ( שם , פסוק לט ) . דוגמא נוספת הוא נדרה של חנה , אם שמואל , שאם יתן לה האלוהים פרי בטן היא תקדישנו לה ' ( שמואל - א א , יא ) , וכך אכן עשתה ( שם , פסוקים כד - כח ) . בפסוק זה אנו נפרדים מן הספינה ומלחיה . לאמונתם של המלחים באלוהי ישראל ובכוחו להושיע השוו לדוגמה את הכתוב בתפילת שלמה : " וגם אל הנכרי אשר לא מעמך ישראל הוא ובא מארץ רחוקה למען שמך . כי ישמעון את שמך הגדול ואת ידך החזקה וזרועך הנטויה ובא והתפלל אל הבית הזה " ( מלכים - א ח , מא - מב ) .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help