sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

אינו הולך אלא בורח ( פסוק ג ) , וכשהוא מצווה בשנית " קום לך " ( ג , ב ) עשוי הקורא לחשוב שיונה ישוב לקום ולברוח , אלא שכאן הוא דווקא קם והולך ( פסוק ג ) , גם אם בעל כורחו . זעף וזלעפות בעברית המאוחרת , בהשפעת פסוקנו , משמעות זע "ף כמו סע " ר . כך לדוגמה במגילת ההודיות שממגילות כת ים המלח ( הודיה יא , דף , 6 שורה : ( 23 " כמלח באניה בזעף ימים " , וכן בלשון חז " ל , כגון במשנה תענית ג , ח : " התחילו [ הגשמים ] לירד בזעף " , כלומר בעוצמה ובחוזקה . וכך עולה גם מן הדיון בתלמוד הירושלמי ( ברכות ט , ב ) לגבי הברכה שאומר המתפלל כשנושבות רוחות : " על הרוחות אומר ' ברוך שכוחו מלא עולם' כשבאין בזעף , אבל שבאים בנחת אומר ' ברוך עושה בראשית '" . המילה " זלעפות " גזורה מן השורש זע " ף , בתוספת האות למ " ד , אחת מאותיות למנ " ר שמוספות לעיתים למילים אחרות , כגון " גבע " שהפך ל " גלבוע " , " כסא " שנעשה ל " כורסה " ו " שבת " שהפכה בפרסית ל " סמבט " ( ומכאן שם הנהר הפלאי סמבטיון ) . כיוון שהמילים הקשורות בכע " ס קשורות גם באש ( וראו על חרון , עמ ' , ( 111 נודעת לתיבת " זלעפות " המשמעות של חום עז במיוחד , כפי שהוא באיכה ה , י ( " עורנו כתנור נכמרו [ = התחממו ] מפני זלעפות רעב " ) ובתהילים יא , ו ( " ימטר על רשעים פחים אש וגפרית ורוח זלעפות מנת כוסם " , וכפירוש רש " י : " רוח שריפה " ) . לפי זה " רוח זלעפות " היא רוח לוהטת במיוחד . על רחמיהם של המלחים המדרש הוסיף והאדיר את הפן החיובי שבדמותם של המלחים והדגיש את שאיפתם להימנע מהשלכת יונה לים ככל שניתן : " הטילו אותו עד ארכובותיו [ = ברכיו ] - ועמד הים מזעפו , לקחו אותו אצלן - והים היה הולך וסוער עליהם , הטילו אותו עד צווארו - ועמד הים מזעפו , לקחו אותו אצלן - והים הולך וסוער עליהם , עד שהטילוהו כולו לים , ומיד שתק הים מזעפו " ( פרקי דרבי אליעזר , פרק ט ) . במסורת זו בא שוב לידי ביטוי הצורך להצביע , כשמדובר בניסים , על מנגנון של בקרה , שתכליתו למנוע את המחשבה שיד המקרה היתה בשכיכת הסערה ( והשוו לעיל , פסוק ד ) . מסע רב נחמן מברסלב בשנת תקנ " ח ( , ( 1798 בהיותו בן עשרים ושש שנה , יצא רבי נחמן במפתיע לארץ ישראל . תלמידו , ר ' נתן מנמירוב , רשם את קורות המסע ( בספרו שבחי הר " ן ) . בין השאר הוא מספר שכשהגיעה האניה אל יפו , ביקש רבי נחמן לצאת ממנה , אך המוסלמים לא התירו לו לעשות זאת כיוון שחשדו בו שהוא מרגל צרפתי . והוא ממשיך ואומר : " ונשאר רבנו זיכרונו לברכה על הספינה , והיה בדעת הקפיטן להתעכב שם עם הספינה להיות עומד לפוש איזה ימים , ואז היה שני ימים לפני ראש השנה , אך הספינה לא יכלה לעמוד שם מחמת גלי הים שרצו להופכה ולא הועיל שום עצה ותחבולה לזה , והיה הדבר לפלא גדול בעיני הקפיטן , ושאל מה זה ? והשיבו החכמים של הספרדים שקבלה בידם איש מפי איש שבזה המקום נשלך יונה בן אמיתי הנביא , ולא יכלה הספינה לעמוד שם אותה הלילה והלכו משם ובאו ... לעיר הקודש חיפה " . יונה בזמר הישראלי בזמר " קום לך אל נינוה " שחיבר יהורם טהר לב , נאמר בין השאר : " שלושה ספנים אדירי כתפיים / כמו אבן זרקו את יונה אל המים / ושם בלעהו הדג הגדול / אך גם בקרבו עוד שמע את הקול / קום לך אל נינוה " . מסתבר כי גם הזמר הישראלי הקליל מצא את סיפור יונה כנושא שראוי לעסוק בו , וראו עוד בעמ ' 31 ובעמ ' . 62 יונה מושלך אל הים , ציור קיר בקטקומבה [ = בית קברות תת קרקעי ] ב - Priscilla ( רומא ) , קודם למאה החמישית .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help