sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:140

שבלע את הנביא . המקום החשוב שתפס יונה בספרות הנוצרית הקדומה ( ראו עמ ' 18 ועמ ' 113 ) הוא שעומד כנראה מאחורי ההחלטה לשלב במפה את הנביא ואת סיפור בליעתו בידי הדג . היכן נקבר יונה ? מה שלא טרח המקרא לגלות - מנסים לעשות מקורות שונים , המאוחרים בהרבה לספר הספרים , המצביעים על מקומות שונים כמקום קבורתו של יונה , ונזכיר את הבולטים שבהם . סיום ספרנו , המותיר את יונה סמוך לנינוה , הוא יסוד המסורת שהוא קבור לידה , ליד העיר מוסול שבעיראק , בתל יונה ( נבי יונס ) שבין חורבות נינוה . במקום ניצב מבנה , קבר יונה , שקודש בידי יהודים ומוסלמים , אשר נהרס בחודש יולי של שנת 2014 בידי הקנאים הסונים , אנשי דאעש , בטענה שהמקום נעשה לאתר של עבודת אלילים . " ספר חיי הנביאים " ( ראו לעיל ) קובע , כי " אחרי שהתיישב [ יונה ] בארץ שעיר מת שם וייקבר בקבר קנז השופט הראשון " . קנז - ולא עתניאל בן קנז - הוא השופט הראשון גם על פי הספר החיצוני " ספר קדמוניות המקרא " ( פרקים כה ואילך ) וגם על פי דברי יוסף בן מתתיהו ( קדמוניות היהודים , ספר חמישי ג , ג ) . קשרו של יונה לקבר זה הוא מן התמיהות שאין בידינו להסבירן . אתרי הקבורה האחרים המיוחסים ליונה מצויים בארץ ישראל , על יסוד ההנחה שחזר ממסעו לביתו . הכפר הערבי משהד שבגליל מזוהה עם עירו של יונה בן אמיתי הנביא מגת החפר ( מלכים - ב יד , כה [ ראו עמ' , [( 21 ומקום קבורתו של יונה - הנזכר כבר בכתבי אב הכנסייה הירונימוס במבוא לפירושו לספר יונה - מצוי בתחומו של מסגד בכפר זה שרבים בימי הביניים העידו על ביקורים שערכו בו . כך , למשל , מספר ר ' פתחיה מרגנסבורג שביקר במקום בשנת : 1180 " והיכל יפה בנוי עליו ויש אצלו פרדס וכל מיני פירות שם ושומר הפרדס הוא גוי . כשבאים גויים שם אינו נותן להם מאומה מן הפירות , וכשיהודים באים לשם מקבלם בספר פנים יפות ואומר להם : ' יונה בן אמיתי יהודי היה לכך ראוי לכם משלו ' , ומאכילן את היהודים " ( אברהם יערי , מסעות ארץ ישראל , רמת גן , 1976 עמ ' . ( 52 בחיבור " שבילי דירושלים " , המיוחס ליצחק חילו ( שביקר בארץ במאה הי " ד ) , מסופר כי " שר אחד מושלמני [ = מוסלמי ] שונא ישראל ישב לפנים בכפר כנא [ הסמוך למשהד ] , ויהי היום ויצא מארמונו מלא מחשבות רעות על ישראל , ובעוברו על יד קבר הנביא ראה איש חמוש בנשק ומראהו נורא ניצב לקראתו . וימהר השר ויפול לרגליו כמו לפני שופטהו , ויקרא : ' אדוני יונה , אתה הוא האיש המזוין , למה תפחידני ? ' ויענהו : ' אני הנני יונה בעצמי , ואבוא לחשוך אותך מהרע לעמי ' . המחזה הזה פעל הרבה על רוחו , מלבד שלא הוסיף עוד להרע קבר יונה הנביא בגת חפר ( הכפר הערבי משהד של היום ) . חיתוך עץ מעשה ידי האמן Harry Fenn מספרו של , Victor Guerin חוקר ארץ ישראל בן המאה התשע עשרה , . La Terre Sainte

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help