sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

ג , ה - י חזרת אנשי נינוה בתשובה ומחילת ה׳ להם פרק ג פסוק ה ויּאמינו אנשי נינוה באלֹהים ויּקראו צום ויּלבשו שׂקּים מגּדולם ועד קטנּם : השמועה על גזר הדין הנורא עשתה לה כנפיים ופשטה בעיר . אף שהנביא לא עבר בדרכו אלא שליש מאורכה , ואף שקימץ במילותיו ולא הזכיר את האלוהים כמבשר הרעה , אנשי נינוה מיהרו לעשות תשובה . הפסוק מציין כי אנשי העיר האמינו באלוהים , ומבאר אבן עזרא ( בעקבות התרגום הארמי ) כי אמונתם היתה " בדבר אלוהים " , אך דומה כי אמונתם באלוהים היא אמונה שלמה . תגובת הגויים , אנשי נינוה , מקבילה לתגובת המלחים , אף הם גויים , ואף הם כונו בסיפורנו בשם " אנשים " ( פרק א , פסוקים י , יג , טז ) . על המלחים נאמר : " ויראו האנשים יראה גדולה את ה '" ( א , טז ) , ויראה כמוה כאמונה , כאמור למשל בשמות יד , לא : " וייראו העם את ה ' ויאמינו בה ' ובמשה עבדו " . המלחים יראו - האמינו בה ' לאחר שנושעו , ורק אז ביטאו את תודתם בנדר ובזבח . אנשי נינוה , לעומת זאת , מאמינים באלוהים עוד קודם שחלפה הסכנה שנשקפה להם , והם מלווים את אמונתם בצום ובלבוש שקים , מעשים שנועדו להעברת רוע הגזירה . רוב הצומות במקרא , כבסיפורנו , נועדו להשפיע על ה ' לפעול לטובתם של הצמים , כגון דוד הצם בעד בנו שנולד מבת שבע ( שמואל - ב יב , פסוקים טז , כב - כג ) או אסתר הצמה קודם שהיא נכנסת אל אחשוורוש ( אסתר ד , טז ) . לעיתים תכלית הצומות היא לבטא צער ובקשת רחמים , ביטוי מפורש של כניעה בפני ה ' וחזרה בתשובה מן החטאים שעוררו את חמתו , כגון דברי הנביא : " שובו עדיי בכל לבבכם ובצום ובבכי ובמספד . וקרעו לבבכם ואל בגדיכם ושובו אל ה ' אלוהיכם כי חנון ורחום הוא ארך אפיים ורב חסד וניחם על הרעה " ( יואל ב , יב - יג ) . אנשי נינוה , מן הגדולים ועד הקטנים ( ביטוי שמשמעותו : כולם ) , שותפים לגילויי האבלות . לצום נלווית בסיפורנו לבישת שק , שהוא בגד מאריג גס , ביטוי מובהק לאבלות ( ראו , למשל , המסופר על יעקב המתאבל על יוסף [ בראשית לז , לד ] וכן דברי הנביא ירמיהו : " בת עמי חגרי שק והתפלשי באפר , אבל יחיד עשי לך" [ ו , כו ] ועוד ) . לבישת השק מבטאת לעיתים גם חרטה ( כגון המסופר על אחאב [ מלכים - א כא , כז ]) , ואף היא ביטוי לצער , כניעה ובקשה מה ' שייטיב עם הסובלים ( ראו למשל המסופר על חזקיהו [ מלכים - ב יט , א ] או מרדכי [ אסתר ד , א ]) . צום ולבישת שק מרבים להופיע במקרא יחדיו , כגון המסופר על יהודי הממלכה הפרסית : " ובכל מדינה ומדינה ... אבל גדול ליהודים וצום ובכי ומספד שק ואפר יוצע לרבים " ( אסתר ד , ג ) , וראו עוד את דברי משורר תהילים : " ואני ... לבושי שק עיניתי בצום נפשי " ( לה , יג ) ועוד הרבה .

קרן אבי חי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help